Recenze: Tiscali Games, Bonusweb a Zing.
Návod: Nemám.
Čeština: komunitni-preklady.org (jedná se o AI překlad, takže nemusí být moc kvalitní).
Multiplayer: Ano.
Editor: Ano - Map Editor v menu "Content" a Humankind Mod Tools v nástrojích na Steamu.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Steam už Windows 7 nepodporuje.

U téhle hry jsem myslel, že moje nejoblíbenější hra - tahová strategie Civilization, bude mít velmi vážného konkurenta a dost jsem se na ni těšil. Po zahrání musím bohužel říct, že mě celkem zklamala. Jako není to špatné, ale na starou dobrou Civku to prostě nemá. Když už, tak lépe dopadl Old World, i když ten se drží jen ve starověku. Hra je Civilizaci hodně podobná, ale některé záležitosti řeší jiným způsobem, aby se od ní více odlišila, ale celkově mě to připadá takové přeplácané, nepřehledné a některé nápady, jako mixování civilizací za chodu prostě divné.
Při startu hry si nevybíráte přímo historickou civilizaci, ale vytvoříte si svého lídra v takovém editoru. Můžete si vybrat nějakého předvytvořeného, nebo upravovat tvář, oči, nos, pusu, vlasy, atd... Celkově to ale vypadá moc komiksově (jako v herní sérii Anno), nic reálného a bohužel ani rozumného z toho nevyleze. Co mě u tohohle genderově, rasově, národnostně a ekologicky odpovědného vývojářského týmu překvapilo je, že u výběru pohlaví jsou jen 2 možnosti: muž a žena. :) Ale zase můžete vytvořit klidně ženu s plnovousem. :) U postavy jsou i nějaké jakoby perky, nebo vlastnosti, které jí můžete dát a ve hře vám to dává bonusy. Některé jsou zamčené a při vybírání možností se vám body přidávají. Já nevím, ale neměl bych mít nějaké konto bodů a při vybírání nějakých možností se mi z toho konta body odečítat? To jsem nějak nepochopil... Po vytvoření vašeho lídra následuje vytvoření nové hry. V možnostech je vytvoření hry až s 10 hráči (včetně vás) na mapě veliké maximálně 150x88 hexů. Žádné předvytvořené mapy ve hře nejsou, generují se náhodně, ale v menu je možnost vybrat nějakou mapu, vytvořenou komunitou. Žádné komunitní mapy tam v základu nejsou, ale můžete si je stáhnout přes položku "Content" v hlavním menu hry. V menu je integrován prohlížeč a instalátor modů ze známých modovacích stránek mod.io. V podmenu "Map Editor" si můžete rovněž z mod.io stáhnout různé mapy, včetně třeba mapy skutečného světa. Své civilizaci vyberete znak a barvu. U protivníků nejsou také nějaké národy, ale opět anonymní civilizace se znakem a leadery, jejichž jména nejsou žádné historické osobnosti. Počáteční mír lze nastavit od 75 do 600 tahů, vybrat 7 obtížností a další nastavení... Pak se klasicky ocitnete na mapě, která se vám vygenerovala. Zpočátku máte jen jednu, nebo dvě jednotky nějaké tlupy nomádů a kolem běhají mamuti, medvědi, či srnky (obdoba barbarů z Civilizace). Můžete na ně pořádat hony a expit si tak zkušenosti vašich bojovníků. Mapa je rozdělená na teritoria (na začátku hry v nastavení lze nastavit jejich velikost). Vidíte je, když mapu odzoomujete a čerchované hranice jsou zabarvené barvou civilizace, které teritorium ovládá (je to celkem blbě vidět). V menu jednotky je možnost "Claim territory", pomocí které můžete s jednotkou založit na některém z políček v teritoriu outpost, čímž teritorium získáte pod svou kontrolu. Po postavení outpostu, což několik kol trvá, se v jeho menu objeví možnost outpost upgradovat na město za body vlivu - influence. Při zakládání outpostu se vám, stejně jako v Civilizaci, ukazuje jaké zdroje bude outpost a později město na tom kterém políčku čerpat. Jako zdroje pro města jsou: jídlo, industry, peníze, výzkum, influence, víra a stabilita. Na mapě jsou pak dále klasicky zdroje strategických a luxusních surovin, k jejichž čerpání potřebujete postavit třeba doly. Ve městech stavíte klasicky budovy, divy, cvičíte jednotky, pořádáte oslavy (stejně jako v Civilizaci, když zrovna nepotřebujete nic stavět). Z Civilizace je taky přebrán systém distriktů, které stavíte na políčcích okolo města a dávají vám bonusy třeba k produkci, jídlu a podobně... Podobně jako v Civilizaci můžete přehazovat obyvatele, aby pracovali na tvorbě jídla, produkce atd..., jak zrovna potřebujete. Města nemusíte umísťovat k pobřeží, abyste mohli využívat moře, protože přístavy se pak dají postavit na nějakém pobřežním políčku dané provincie, i když je město ve vnitrozemí. Města se cestami propojují samy, takže je nemusíte stavět, jako v některých dílech Civilizace. Jednotky můžete sdružovat ve skupinách, abyste nemuseli s větším množstvím jednotek hýbat zvlášť. Pohyb skupiny se pak uzpůsobí nejpomalejší jednotce ve skupině. Po vyzkoumání patřičných technologií se suchozemské jednotky umí samy přesouvat i po moři. Bojový systém je takový trochu obsáhlejší, než v Civilizaci. Nebojuje se přímo ve stejném režimu, jak se hýbe s jednotkami po mapě, ale aktivuje se takový speciální bojový režim, kdy si jednotky rozmístíte (jednotky ze skupin se vám rozhážou po jedné) a následně probíhá boj. Při bojích o město je město a jeho okolí (distrikty) obehnáno obrannou zdí, takže do něj nemůžete jednotkami vstoupit a musíte je nějak ustřílet na dálku. Některé větší bitvy (jako dobývání měst) se tak můžou protáhnout do více tahů. Kromě ručního boje, můžete nechat výsledek vypočítat i automaticky. Dobývání měst funguje jako například v Europa Universalis. Pokud jej obsadíte, tak ho jen okupujete a nemůžete v něm nic dělat. Musíte uzavřít mír a v požadavcích si říct o předání města, což vás stojí vaše "Winner Score". Ne vždycky vám vaše Winner Score stačí na obsazení všech okupovaných měst, tak si musíte počkat na další válku...
Jak jsem již psal, tak nehrajete za konkrétní civilizaci, ale v každé éře si nějakou historickou civilizaci adaptujete. První éra je neolitická a tam jste jen nomádi. V Ancient éře jsou na výběr: Assyrians, Babylonians, Egyptians, Harappans, Hittites, Mycenaeans, Nubians, Olmecs, Phoenicians a Zhou. V Classical éře přibudou ve výběru: Aksumites, Greeks, Carthaginians, Celts, Goths, Huns, Mauryans, Maya, Achaemenid Persians a Romans. V Medieval éře: Aztecs, Byzantines, Franks, Ghanaians, Teutons, Khmer, English, Mississippians, Mongols, Umayyads a Norsemen. V Early Modern éře: Dutch, Haudenosaunee, Joseon, Ming, Mughals, Ottomans, Poles, Spanish, Edo Japanese a Venetians. V Industrial éře: Persians, Austro-Hungarians, British, French, Germans, Italians, Mexicans, Russians, Siamese a Zulu. A poslední Contemporary éře: Australians, Brazilians, Chinese, Egyptians, Indians, Japanese, Swedes, Turks, Americans a Soviets. Další národy přidávají DLC.
Dále jsou ve hře dva scénáře: Terra Incognita - dobývání Antarktidy, kde si můžete vybrat z 6 národů a Stoletá válka. Vedle scénářů jsou ještě nějaké Challenge (neboli výzvy), které se asi průběžně mění a za splnění úkolů dostáváte různé bonusy.
Multiplayer:
Multiplayer se dá hrát se stejným nastavením, jako singleplayer. Takže na největších mapách až 10 hráčů. V lobby se mi ráno neukazovaly žádné hry a až k večeru se tam dvě objevily, tak se hra asi online moc nehraje. K připojení při hře s přáteli potřebujete "lobby ID", které se ukazuje nahoře na stránce hráči, který hru založí a ostatní se k němu pomocí tohoto ID připojí.
Grafické zpracování mapy vypadá hezky, ale grafiky kolem jsou takové malované, komiksové. Hra běží na Unity enginu.
Po osahání a pochopení principů hry se přecejenom dostaví ono pověstné: "Ještě jeden tah a dnes už definitivně končím!". :)
Jednotky, které jsou vybrané, nejsou nějak zvýrazněné, tak nevíte, kterou máte zrovna aktivní. Ani se u nich nějak neukazuje, kam až můžou jít. Prostě musíte zmáčknout a držet pravé tlačítko myši (ukazuje se čára s číselným údajem, za kolik tahů tam jednotka dojde), přesunout ho na požadované cílové místo a pustit.
Hra nemá minimapu. Můžete jen odzoomovat do takového jednoduššího zobrazení, které není moc přehledné.
Celá hra je taková nějaká nepřehledná, přeplácaná a dalo mi celkem zabrat ji pochopit a mít nějaký rozumný strategický přehled.
Nějak nechápu to, že nehrajete za určitý národ, ale v jednotlivých érách si můžete svůj národ jaksi změnit na jiný. Připadá mi, že jsou tvůrci pošahaní multikulturní maniaci, jdoucí na ruku současné globalizaci. Jak mám hrdě bojovat za svůj národ, když ani žádný stálý mít nebudu??? Svědčí o tom i slova designéra Williama Dyce: "Ve hře se objeví 60 různých kultur, které vyrostly v průběhu věků, učily se a inspirovaly navzájem. Multikulturalismus je pro nás ústřední motiv.". Panebože... :/ Kultury se během věků vyvražďovaly a masakrovaly přes potoky krve! Douč se dějepis milý Williame! I když v jistém smyslu to chápu, protože je poněkud divné, začínat hru v neolitu za moderní národy, jako jsou Američané, Brazilci, nebo Australané, že? Na druhou stranu je ale zase stupidita být třeba nejdříve Mayem a pak se najednou stát v další éře třeba Angličanem. Nebo to prostě nějak omezit alespoň na kontinent a jako Maya, nebo Inca mít v další éře na výběr Brazilce, Argentince, nebo Mexičany.
Na hru není žádná čeština. Pokud neumíte alespoň trochu anglicky, tak budete v ovládání asi dost tápat.

DLC:
Digital Deluxe Upgrade: Balík obsahuje: Notre-Dame Pack, soundtrack, technologický strom v PDF.
Notre-Dame Pack obsahuje: Victor Hugo avatar set, div Notre-Dame s příběhovými událostmi.
Cultures of Africa Pack (2022): 6 nových kultur: Bantuové, Garamanti, Svahilové, Masajové, Etiopané a Nigerijci. 5 nových divů: Kilimandžáro, Viktoriiny vodopády, Zuma Rock, jezero Natron a velká mešita v Djenné. 7 nových nezávislých lidí a 15 příběhových událostí.
Cultures of Latin America Pack (2022): 6 nových kultur: Karalanci, Nazcové, Taínové, Inkové, Argentinci a Kubánci. 6 nových divů: pyramida Slunce - Teotihuacán, stadion Maracana, Salar de Uyuni, Salto Angel, Lencois Maranhenses a poušť Atacama. 9 nezávislých lidí, 15 událostí a 30 skladeb soundtracku.
Together We Rule (podzim 2022): Větší DLC, které přinese novou měnu s názvem Vliv (Leverage), který budete sbírat novou jednotkou agent, když protivník dělá něco nekalého. Agenti budou trojího typu: vyslanec, špeh a spymaster (vylepšený špeh). Nová instituce "Kongres lidstva" (OSN), kde uplatňujete svůj nastřádaný vliv. Nová budova ambasáda. 6 nových kultur: Sumerové, Chanové, Bulhaři, Švýcaři, Skoti a Singapurci. 6 nových divů světa a 15 nových událostí.
Zároveň s DLC vyjde velký update hry, který vylepší uživatelské rozhraní, přepracuje systém nezávislého lidu a přinese novou mechaniku stealthu.
Para Bellum Wonders (2023): DLC, jež bylo chvíli v akci zdarma k přidání do knihovny (už stojí 2,99 EUR). Obsahuje 6 nových divů světa: stáje Pi Ramesse, Koloseum, citadela v Alamutu, Hotel des Invalides, císařské loděnice a Pentagon.
Cultures of Oceania Pack (2023): 6 nových kultur z Oceánie: Pama-Nyungan, Polynésané, Rapa Nui, Maorové, Hawajané a Novozélanďané. Dále 6 nových divů, 7 nezávislých lidí, 15 událostí a nový tématický soundtrack.

Levé tlačítko myši - interakce/ výběr jednotky.
Pravé tlačítko myši - určit cíl vybrané jednotce (držet stisknuté, přesunout a pustit).
Esc - menu.

Na hru lze použít univerzální cheater WeMod. Trainer vás upozorní, že není na aktuální verzi, ale zdá se, že většina funkcí funguje. Bohužel nějak stávkuje funkce na neomezený pohyb. Když ji zapnete, tak po tahu jednotkou se vám v dalším kole jednotka nějak vypaří. Tváří se jako nakliknutá (máte napravo její menu), ale není vidět, ani nereaguje na příkaz k pohybu. Dá se to spravit tím, že v cheateru funkci vypnete (stejně nefunguje), uložíte a znovu nahrajete pozici.