Recenze: Tiscali Games a Bonusweb (oboje na původní verzi hry).
Návod: abcgames.cz, abecedaher.cz, Tiscali Games: 1. část a 2. část, nebo YouTube.
Čeština: Původní verze hry: abcgames.cz.

Remastered: abcgames.cz.

Nebo ty samé na jurgenovycestiny.cz.

Steam: Steam už Windows 7 od 1.1.2024 nepodporuje.

Vítejte u recenze na již poněkud postarší titul. Jedná se o dílo francouzského týmu Quantic Dream Davida Cagea, od něhož tu již mám pozdější hry: Heavy Rain, Beyond: Two Souls, nebo Detroit: Become Human. Tuhle hru sice registruju už od jejího vydání v roce 2005, kdy jsem si několikrát prošel demoverzi s úvodem hry a hra mě dost zaujala. Bohužel po vyzkoušení plné verze jsem byl znechucený QTE eventy, neboli nutností rychlého mačkání čudlíků, jež se vám ukazují na obrazovce, které hra hojně využívá, že jsem hru prostě zavrhl. Pořád ve mě ale hlodal červík, že to přece jenom není špatná hra a měl bych jí věnovat prostor. Na začátku roku 2024 jsem se do ní tedy znovu pustil a našel způsob, jak ji hrát. Prostě jsem si stáhnul z internetu save profil a pokud mě nějaká akční QTE pasáž naštve tak, že ji nemám nervy neustále opakovat, tak ji přeskočím a nahraju další chapter. Je to sice trochu kostrbaté, protože se hra různě větví a někdy máte i na výběr z několika míst kam a s jakou postavou se vydat, takže chaptery nejsou vždy stejně za sebou, ale to se dá nějak přetrpět. :) Dokonce jsem přišel na to, jak ty protivné QTE minihry hacknout - prostě hru pomocí univerzálního cheateru Cheat Engine zpomalit a je to o hodně jednodušší! :)
A teď už k příběhu. Jmenujete se Lucas Kane, jste ajťák v jedné bance v New Yorku a jednou si tak sednete po práci do malé restaurace na večeři. Ztratíte nad sebou kontrolu, jako v transu se odeberete na záchodky a tam zavraždíte nějakého muže. Pak k vědomí přijdete, zhrozíte se, co jste to provedli, snažíte se po sobě zahladit stopy, uniknout a následně pátráte, co se vám stalo a kdo a proč vám to udělal... Hra působí velmi filmovým dojmem a je tedy dost podobná následným hrám od Quantic Dreamu, jako Heavy Rain, Beyond: Two Souls, nebo Detroit: Become Human. Nehrajete celou dobu za Lucase, ale i za policejní detektivy Carlu Valenti a Tylera Milese, jež vámi spáchanou vraždu vyšetřují. Je to fakt velmi zajímavé, když spácháte vraždu na záchodcích a hned v dalším obraze dojedete na místo činu, jako detektivové a máte hledat stopy, které jste tam předtím zanechali. :)
Jak je to u her Quanticu zvykem, tak při ovládání se používají různé pohyby. Třeba když utíráte smetákem na záchodě krev na podlaze, tak musíte držet tlačítko myši a hýbat myší sem a tam. Jinde zase musíte s myší různě vykrucovat a podobně...
Skvělý temný nadpřirozený a napínavý detektivní příběh, který se různě větví podle toho, jestli jste někde něco udělali, jakou odpověď jste zvolili a podobně. Konců je taky několik verzí.
Filmový zážitek. Ve své době opravdu revoluční počin.
Skvělá zimní atmosféra. Hra se odehrává v zimním New Yorku, na který se přihnala velká sněhová bouře z Kanady. Do velkého mrazu se ponoří postupně i zbytek světa. Odtud taky název hry.
Skvělý soundtrack hry. Na GoGu si ho můžete i stáhnout. Je v bonusech původní hry (ne Remasteru), kterou máte v knihovně.
QTE. Hra je fakt strašně promořená touhle krávovinou. Rychlým mačkáním tlačítek ve správném pořadí se řeší nejen různé akční pasáže, ale i naprosté kraviny, jako třeba že detektivka Carla trpí klaustrofóbií a v úzkých uličkách policejního archívu, kde potřebuje něco najít, musí svou klaustrofóbii vydýchávat. Nebo se snažíte při pitvě neupadnout do mdlob. Akční scény jsou někdy navíc i strašně dlouhé, až je to únavné, se pořád soustředit na šílenou mačkiádu tlačítek několik dlouhých minut v kuse. Hra vám ani na začátku hry, nebo před první takovou pasáží žádným tutoriálem nepomůže v pochopení toho, co se po vás vlastně chce. Ukážou se vám přes obrazovku takové dvě růžice s barevnými okvětními lístky, které různě blikají a ... co mám jako dělat??? Nakonec jsem pokusy přišel na to, že levý kvítek jsou klávesy W, S, A a D a pravý kvítek klávesy šipek na klávesnici. Nechápu, proč ty kvítka prostě nejsou popsány klávesami, aby člověk hned věděl, co má mačkat. Pak je ještě jiný QTE, kde se vám ukážou na obrazovce šipky doleva a doprava, které máte rychle na střídačku mačkat a to ale nejsou ve skutečnosti šipky, ale klávesy A a D!
Ovládání pohybu postavy a kamera. Hra bohužel používá zastaralý způsob ovládání, kdy je kamera pevná a postavičku ovládáte stylem: W - chůze dopředu a A/D - otáčení postavičkou. Je to dost nepohodlné a fixní úhly kamery to ještě zhoršují. Často tak klasicky jdete někam mimo obrazovku, kam vůbec nevidíte, tak se pořád motáte sem a tam ode zdi ke zdi. Ve hře jsou i asi 3 stealth pasáže, kde se máte nepozorovaně vyhýbat strážím. Při tomhle typu ovládání jsou tyhle pasáže velice obtížné.
Ve hře si u jednotlivých postav musíte hlídat i jejich psychickou pohodu, která je uvedená v procentech na klávese "R". Jakmile klesne pod určitou úroveň, tak se přehraje animace, ve které vám postava řekne, že to psychicky nedala a skončila někde na psychině, spáchal sebevraždu, nebo (v případě detektivní dvojice) odešla od policie a GAME OVER - nahrajte poslední uloženou pozici.
Nepřeskočitelná videa a rozhovory. Například v jednom rozhovoru uděláte jednu chybku, prokecnete se a začínáte znovu od začátku, bez možnosti to urychlit.
Pravopisné chyby v amatérské češtině (polikat, atd...).
Na dnešní dobu již dost hranatá grafika. Remaster to jen trochu zaostřil, ale detaily jsou pořád mizerné.

Mody:
ModDB - mody (původní verze).
Nexusmods - mody (Remastered).

Levý Shift - běh.
R - PDA (míra stresu postavy, obrazovku zavřete klávesou backspace).
Držet pravé tlačítko myši a točit - otáčení kamerou (pouze v některých lokacích).
F9 - u Remastered verze přepínání mezi novou a starou grafikou.
Levé tlačítko myši - interakce (někdy je třeba myší šmrdolit, jak hra ukazuje).
W, S, A, D a šipky - QTE eventy (rychlé mačkání barevných tlačítek, vlevo je WSAD a vpravo šipky). U eventu, kde se vám ukazují šipky vlevo a vpravo, které máte rychle na střídačku mačkat to překvapivě nejsou šipky, ale klávesy A a D.
Pravé tlačítko myši - přepnutí kamery do jiného úhlu (jen v některých scénách).
Esc - pauza.

Uložená pozice s dohranou hrou - odemkne všechny lokace a bonusy.

Na hru lze použít univerzální cheater Cheat Engine. Můžete použít jeho funkci "Enable Speedhack", čímž hru zpomalíte (lze regulovat rychlost hry) na QTE eventy - rychlé mačkání tlačítek, jak se ukazují na obrazovce.

Nebo jej lze také použít v řadě miniher na editaci různých číselných hodnot. Třeba střelba na střelnici, souboj v boxerském ringu, nebo basketbalový zápas a další... Nebo můžete postavám takhle upravovat míru stresu, jež vidíte na obrazovce, již vyvoláte klávesou "R". Pokud nějakou hodnotu pak zmrazíte, tak ji na konci obrazu (chapteru) raději zase odmražte, protože to někdy způsobí pád hry.

Pokud pojmenujete svůj herní profil názvem: J8OL14FD, tak by se vám měly odemknout všechny lokace, ale mě to u Remastered verze nějak nefunguje. Možná je to na původní verzi...
Nebo v souboru: "Fahrenheit.ini" v adresáři hry je možné zapnout cheat, nebo debug menu přepsáním nuly na jedničku, ale to buhužel taky nemá žádný efekt...

Původní verze hry: