Millennia
Oficiální stránky | |
Výrobce: | C Prompt Games (USA). |
Datum vydání: | 26.3.2024. |
Hodnocení: | (8)/10. |
Žánr: | Tahová strategie. |
Obchod/ Download: | Steam. |
Recenze: | Tiscali Games. |
Návod: | Není. |
Čeština: | Není. |
Multiplayer: | Ano. |
Editor: | Nevím. |
Technické info o hře: | PCGamingWiki. |
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): | Ne. |
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): | OK |
Recenze:
Další 4X strategická hra ve
stylu Civilizace.
Vyvinulo ji studio Roberta Fermiera a Iana M. Fischera, v němž
pracují lidé, co v minulosti pracovali na hrách: System Shock 2,
Age of Mythology, Age of Empires 2, StarCraft, Diablo, nebo
Warcraft. Hru vydává švédské vydavatelství Paradox, takže můžeme
čekat tunu DLC. :) Opět vedete svůj vyvolený národ od pravěku až
do futuristické budoucnosti. Hra je rozdělena do 10 standardních
věků (I. doba kamenná, II. bronzová, III. železná, IV. králů, V.
renesance, VI. osvícení, VII. revoluce, VIII. raketová, IX.
informační a X. odjezdu) přičemž v každém věku plníte různé
výzvy a můžete se dostat i do nějakého věku variačního. Každý
národ, který se dostane do nového věku jako první určuje, jaké
období nastane. Já jsem se třeba místo do informačního věku
dostal do věku návštěvníků, kdy na Zemi spustili invazi
mimozemšťané. :) Kompletní přehled věků je třeba zde.
Při zakládání nové hry můžete na mapu nasázet od 2 do 8 hráčů,
přičemž můžete nastavit i více lidských hráčů a vytvořit tak v
podstatě hotseat multiplayer (horké křeslo), nebo prostě hrát
sami za více národů najednou. Na výběr je 31 národů: Francie,
Británie, Itálie, Řím, Řecko, Německo, Polsko, Španělsko,
Švédsko, Rusko, Ottomani, Egypt, Nigérie, Mali, Zulu, Čína,
Mongolsko, Indie, Japonsko, Jižní Korea, Babylon, Indus, Persie,
dynastie Shang, Austrálie, USA, Mexiko, Brazílie, Aztékové,
Kanada a Tawantinsuyu (říše Inků). Můžete si ale vytvořit
jakýkoliv jiný národ, včetně Česka! Ano, hned u výběru národů je
možnost si vytvořit vlastní a u výběru vlajky je i česká vlajka.
Při následném výběru vzhledu budov a měst můžete třeba vybrat
nám nejbližší Poláky. :) Po tradičním výběru typu náhodné mapy
(její velikosti a stylu) můžete nastavit startovní věk hry. Na
výběr z 10 věků, které hra obsahuje jsou ale pouze 4: doba
kamenná 10 000 př.n.l., doba králů, osvícení a raketová doba.
Po prvních krůčcích po mapě zjistíte, že zpočátku vaše jednotky
nemůžou projít kromě skal i třeba hustými lesy. Narážíte na
barbary, jejich osady, nebo nějaké další nezávislé kmenové
vesnice (městské státy), prostě jako v každé Civilizaci, nebo
jejím klonu. Když se je budete snažit obsazovat, abyste si
udělali nějaký svůj životní prostor, tak vás hra varuje, že
zabíjením nebarbarských jednotek spouštíte nějakou dobu krvavou.
To je právě jedna z několika oněch variačních dob. Jednotky se
samy seskupují do armád, abyste nemuseli táhnout každou zvlášť.
Boje probíhají v animaci na speciální obrazovce, kde figurují i
hradby. Celé to působí poněkud komicky, jak jednotky zpoza
hradeb vyběhnou, zafajtí s nepřítelem před hradbami a zase se
běží schovat a tak několikrát dokola... :) Celé to probíhá
automaticky bez nějaké vaší interakce. Pro pohyb na moři
neslouží speciální transporty, nebo lodě, ale jednotky se samy
nalodí, nebo vylodí, ale ztratí při tom jeden tah.
V samotné hře sbíráte jakési body v několika oblastech.
Governmentu - za ty si mimo jiné třeba pořizujete settlery na
zakládání měst, nebo povyšujete vazalské osady na města,
Exploration - za ty si můžete třeba zabírat políčka, Warfare -
za ty si verbujete armády, nebo jiné vojenské věci, Výzkumu - za
ty prostě zkoumáte technologie, Kultury - za ty si můžete třeba
urychlovat výzkum ("Eureka"), inženýrské, diplomatické, obrazové
a pak je tu samozřejmě Wealth, neboli prachy - za ty třeba
urychlujete stavbu budov ve městech. Vylepšení na políčkách v
okolí měst, jako farmy, doly, pastviny a podobně se staví přes
ikonu vlevo dole. Než se ale nějaká osada změní na plnohodnotné
město, tak vás čekají další kejkle...
Multiplayer:
Multiplayer lze hrát jako Cloud
Hotseat, což není klasické horké křeslo, kdy se střídá několik
hráčů na jednom PC (to můžete spustit v singleplayeru, jak jsem
psal výše), ale můžete prostě vytvořit klasickou hru pro vaše
přátele ze Steamu. Další možností je simultánní multiplayer, kdy
táhnou všichni hráči zaráz, také pro přátele ze Steamu. Žádné MP
lobby s hrami od anonymních hráčů z internetu hra nemá. Hra se
jinak nastavuje stejně jako v singleplayer hře.
Plusy:
Možnost vytvořit si libovolnou
civilizaci (i českou).
I přes zbytečnou komplikovanost je pořád zábavné prozkoumávat
mapu a snažit se na ní vybudovat nějakou říši. Když rozjedete
válku, tak už fakt nevíte, kdy přestat a vytuhnete u toho na
pěkně nadlouho. Ještě jeden tah! :)
Mínusy:
Nevím, ale těch klonů Civilizace je už
nějak moc a snaží se zaujmout tím, že dělají věci zbytečně
složitější, komplikovanější. Hra už je podle mě už poněkud
komplikovaná a dost jsem tápal, co a jak funguje. Pod tím jsou
pořád v podstatě klasické civilizační postupy a vazby, ale celé
je to prostě nějaké těžkopádné. Taky tomu moc nepomáhá, že na
hru není čeština a nevypadá to, že by se na ni někdo chystal.
S tím souvisí třeba i to, že jakmile nějakou osadu vytvoříte
settlerem, či obsadíte nějakou neutrální, nebo ve válce uzmete
soupeři, tak ji neovládáte přímo, ale stává se jen vaším
vazalem. Nemůžete v ní stavět, zůrodňovat políčka okolo kvůli
růstu, prostě nic! Až za několik dlouhých tahů se vám u ní
odemkne možnost si ji připojit přímo k říši. Ovšem za velké
množství Governors bodů. Když máte říši s osmi městy, tak je ta
cena 317 bodů, což je ale horní hranice vašeho bodového konta a
tak na to musíte body dlouho spořit a za nic jiného je
neutrácet. Podařilo se mi dostat na 9 přímo kontrolovaných měst
a cena za přesun dalšího vazalského města pod přímou kontrolu se
zvedla na 400 bodů. Hra se tak asi snaží ušetřit hráče
frustrující kontroly nad velkým počtem měst v pozdějších fázích
hry, ale já bych uvítal mít prostě města pod přímou kontrolou a
tohle řešit třeba guvernéry, jako v Civilizaci.
Dále je tam velká řada nepochopených funkcí. Třeba za inženýrské
body je tam možnost: "Expand town" - i když to zkouším různě na
vlastní, či vazalská města, tak to tvrdí: "This target is not
viable". A na co to tedy je ta funkce? Proč není to město
viable???
Když už se vakašlete na ekonomiku a rozjedete války, tak
zjistíte, že mapa není moc přehledná a vaše a enemy jednotky
jsou na ní blbě viditelné, takže nemáte pořádný startegický
přehled.
Na stránkách týmu se holedbají, že ve svém týmu dbají na
diverzitu LGBTQ+ atd... ach bóže... :/
Grafika je na Unity enginu, tak je to celé takové plastové a nic
moc na pokoukání.
Se hrou se vám nainstaluje zbytečný Paradox Launcher.
DLC:
Ancient Worlds (12.8.2024, Tiscali Games): DLC, jež hru nezvykle
neposouvá do budoucnosti, ale do minulosti. Výrazně přepracovává
začátky hry a užijete si tak více období pralidí a lovců mamutů.
Zpočátku ani nebudete zakládat nová města, ale jen se skupinou
nomádů kočovat. DLC přidává i nové státní zřízení, národního ducha a
11 nových divů světa.
Atomic Ambitions (12.11.2024):
Rozšíření způsobu, jak využít atomový výzkum. Dva nové věky, nový
národní duch a jaderné možnosti pro strategický válečný systém.
Mody:
Nexusmods - mody.
Steam Workshop (asi 100 modů v roce 2025).
Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Pravé tlačítko myši - poslat jednotku.
Cheaty:
Na hru se dá použít univerzální
cheater WeMod.