Millennia

Oficiální stránky
Výrobce: C Prompt Games (USA).
Datum vydání: 26.3.2024.
Hodnocení: (8)/10.
Žánr: Tahová strategie.
Obchod/ Download: Steam.
Recenze: Tiscali Games.
Návod: Není.
Čeština: Není.
Multiplayer: Ano.
Editor: Nevím.
Technické info o hře: PCGamingWiki.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Ne.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK






Recenze:
Další 4X strategická hra ve stylu Civilizace. Vyvinulo ji studio Roberta Fermiera a Iana M. Fischera, v němž pracují lidé, co v minulosti pracovali na hrách: System Shock 2, Age of Mythology, Age of Empires 2, StarCraft, Diablo, nebo Warcraft. Hru vydává švédské vydavatelství Paradox, takže můžeme čekat tunu DLC. :) Opět vedete svůj vyvolený národ od pravěku až do futuristické budoucnosti. Hra je rozdělena do 10 standardních věků (I. doba kamenná, II. bronzová, III. železná, IV. králů, V. renesance, VI. osvícení, VII. revoluce, VIII. raketová, IX. informační a X. odjezdu) přičemž v každém věku plníte různé výzvy a můžete se dostat i do nějakého věku variačního. Každý národ, který se dostane do nového věku jako první určuje, jaké období nastane. Já jsem se třeba místo do informačního věku dostal do věku návštěvníků, kdy na Zemi spustili invazi mimozemšťané. :) Kompletní přehled věků je třeba zde.
Při zakládání nové hry můžete na mapu nasázet od 2 do 8 hráčů, přičemž můžete nastavit i více lidských hráčů a vytvořit tak v podstatě hotseat multiplayer (horké křeslo), nebo prostě hrát sami za více národů najednou. Na výběr je 31 národů: Francie, Británie, Itálie, Řím, Řecko, Německo, Polsko, Španělsko, Švédsko, Rusko, Ottomani, Egypt, Nigérie, Mali, Zulu, Čína, Mongolsko, Indie, Japonsko, Jižní Korea, Babylon, Indus, Persie, dynastie Shang, Austrálie, USA, Mexiko, Brazílie, Aztékové, Kanada a Tawantinsuyu (říše Inků). Můžete si ale vytvořit jakýkoliv jiný národ, včetně Česka! Ano, hned u výběru národů je možnost si vytvořit vlastní a u výběru vlajky je i česká vlajka. Při následném výběru vzhledu budov a měst můžete třeba vybrat nám nejbližší Poláky. :) Po tradičním výběru typu náhodné mapy (její velikosti a stylu) můžete nastavit startovní věk hry. Na výběr z 10 věků, které hra obsahuje jsou ale pouze 4: doba kamenná 10 000 př.n.l., doba králů, osvícení a raketová doba.
Po prvních krůčcích po mapě zjistíte, že zpočátku vaše jednotky nemůžou projít kromě skal i třeba hustými lesy. Narážíte na barbary, jejich osady, nebo nějaké další nezávislé kmenové vesnice (městské státy), prostě jako v každé Civilizaci, nebo jejím klonu. Když se je budete snažit obsazovat, abyste si udělali nějaký svůj životní prostor, tak vás hra varuje, že zabíjením nebarbarských jednotek spouštíte nějakou dobu krvavou. To je právě jedna z několika oněch variačních dob. Jednotky se samy seskupují do armád, abyste nemuseli táhnout každou zvlášť. Boje probíhají v animaci na speciální obrazovce, kde figurují i hradby. Celé to působí poněkud komicky, jak jednotky zpoza hradeb vyběhnou, zafajtí s nepřítelem před hradbami a zase se běží schovat a tak několikrát dokola... :) Celé to probíhá automaticky bez nějaké vaší interakce. Pro pohyb na moři neslouží speciální transporty, nebo lodě, ale jednotky se samy nalodí, nebo vylodí, ale ztratí při tom jeden tah.
V samotné hře sbíráte jakési body v několika oblastech. Governmentu - za ty si mimo jiné třeba pořizujete settlery na zakládání měst, nebo povyšujete vazalské osady na města, Exploration - za ty si můžete třeba zabírat políčka, Warfare - za ty si verbujete armády, nebo jiné vojenské věci, Výzkumu - za ty prostě zkoumáte technologie, Kultury - za ty si můžete třeba urychlovat výzkum ("Eureka"), inženýrské, diplomatické, obrazové a pak je tu samozřejmě Wealth, neboli prachy - za ty třeba urychlujete stavbu budov ve městech. Vylepšení na políčkách v okolí měst, jako farmy, doly, pastviny a podobně se staví přes ikonu vlevo dole. Než se ale nějaká osada změní na plnohodnotné město, tak vás čekají další kejkle...

Multiplayer:
Multiplayer lze hrát jako Cloud Hotseat, což není klasické horké křeslo, kdy se střídá několik hráčů na jednom PC (to můžete spustit v singleplayeru, jak jsem psal výše), ale můžete prostě vytvořit klasickou hru pro vaše přátele ze Steamu. Další možností je simultánní multiplayer, kdy táhnou všichni hráči zaráz, také pro přátele ze Steamu. Žádné MP lobby s hrami od anonymních hráčů z internetu hra nemá. Hra se jinak nastavuje stejně jako v singleplayer hře.
Plusy:
Možnost vytvořit si libovolnou civilizaci (i českou).
I přes zbytečnou komplikovanost je pořád zábavné prozkoumávat mapu a snažit se na ní vybudovat nějakou říši. Když rozjedete válku, tak už fakt nevíte, kdy přestat a vytuhnete u toho na pěkně nadlouho. Ještě jeden tah! :)

Mínusy:
Nevím, ale těch klonů Civilizace je už nějak moc a snaží se zaujmout tím, že dělají věci zbytečně složitější, komplikovanější. Hra už je podle mě už poněkud komplikovaná a dost jsem tápal, co a jak funguje. Pod tím jsou pořád v podstatě klasické civilizační postupy a vazby, ale celé je to prostě nějaké těžkopádné. Taky tomu moc nepomáhá, že na hru není čeština a nevypadá to, že by se na ni někdo chystal.
S tím souvisí třeba i to, že jakmile nějakou osadu vytvoříte settlerem, či obsadíte nějakou neutrální, nebo ve válce uzmete soupeři, tak ji neovládáte přímo, ale stává se jen vaším vazalem. Nemůžete v ní stavět, zůrodňovat políčka okolo kvůli růstu, prostě nic! Až za několik dlouhých tahů se vám u ní odemkne možnost si ji připojit přímo k říši. Ovšem za velké množství Governors bodů. Když máte říši s osmi městy, tak je ta cena 317 bodů, což je ale horní hranice vašeho bodového konta a tak na to musíte body dlouho spořit a za nic jiného je neutrácet. Podařilo se mi dostat na 9 přímo kontrolovaných měst a cena za přesun dalšího vazalského města pod přímou kontrolu se zvedla na 400 bodů. Hra se tak asi snaží ušetřit hráče frustrující kontroly nad velkým počtem měst v pozdějších fázích hry, ale já bych uvítal mít prostě města pod přímou kontrolou a tohle řešit třeba guvernéry, jako v Civilizaci.
Dále je tam velká řada nepochopených funkcí. Třeba za inženýrské body je tam možnost: "Expand town" - i když to zkouším různě na vlastní, či vazalská města, tak to tvrdí: "This target is not viable". A na co to tedy je ta funkce? Proč není to město viable???
Když už se vakašlete na ekonomiku a rozjedete války, tak zjistíte, že mapa není moc přehledná a vaše a enemy jednotky jsou na ní blbě viditelné, takže nemáte pořádný startegický přehled.
Na stránkách týmu se holedbají, že ve svém týmu dbají na diverzitu LGBTQ+ atd... ach bóže... :/
Grafika je na Unity enginu, tak je to celé takové plastové a nic moc na pokoukání.
Se hrou se vám nainstaluje zbytečný Paradox Launcher.



DLC:
Ancient Worlds (12.8.2024, Tiscali Games): DLC, jež hru nezvykle neposouvá do budoucnosti, ale do minulosti. Výrazně přepracovává začátky hry a užijete si tak více období pralidí a lovců mamutů. Zpočátku ani nebudete zakládat nová města, ale jen se skupinou nomádů kočovat. DLC přidává i nové státní zřízení, národního ducha a 11 nových divů světa.
Atomic Ambitions (12.11.2024): Rozšíření způsobu, jak využít atomový výzkum. Dva nové věky, nový národní duch a jaderné možnosti pro strategický válečný systém.


Mody:
Nexusmods - mody.
Steam Workshop (asi 100 modů v roce 2025).


Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Pravé tlačítko myši - poslat jednotku.



Cheaty:
Na hru se dá použít univerzální cheater WeMod.