Spellcross

Oficiální stránky: Nejsou, ale jsou tu zajímavé amatérské mod stránky.
Výrobce: Cauldron (Slovensko).
Datum vydání: 1998.
Hodnocení: 9/10.
Žánr: Tahová strategie.
Obchod/ Download: Hru je možné stáhnout, nebo hrát zdarma v prohlížeči (anglicky).

Českou verzi s nastaveným DOSBoxem najdete na webshare: download, nebo anglickou verzi zde. DOSBox doporučuji přepsat z české verze, protože ten který tam je, mi shodil Windows 10 do bluescreenu :(  - kromě výměny DOSBoxu je tam ještě třeba přehodit složku "SPELCROS" o složku výše, protože je tam ještě mezisložka "CAULDRON", která u EN verze není.
Recenze: Level 1/98, Score 49 a retro Bonusweb.
Návod: abecedaher.cz.
Čeština: Ano - i dabing.
Multiplayer: Ne.
Editor: Ne.
Kompatibilita s Windows XP: OK - DosBox, nebo by měla hra jet i bez něj s patchem v1.06.

Patch: v1.07 CZ.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): OK - DosBox.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK - DosBox.







Recenze:

Tahová strategie od slovenských vývojářů, ve které bojujete s moderní armádou dnešních dnů s magickými fantasmagorickými zrůdami. Tyto zrůdy se na konci milénia náhle objevily na zemi a bla bla bla... :)
Hra je principem velmi podobná tahovým strategiím "UFO: Enemy Unknown". Taháte jednotkami různého typu po mapě s bojujete s fantasy zrůdami. Jednotky mají v tahu omezenou možnost pohybu a střelby. Pohybem se vyčerpávají i body střelby, takže když jdete "na doraz", tak už jednotka nemůže v daném tahu střílet. Pohyb a střelbu lze kombinovat. Mezi bojovými misemi probíhá i výzkum, verbování a upgrady jednotek. Nepřítel vám může napadnout vaše území, nebo můžete naopak vpadnout vy na to nepřátelské a hra se přepne do bitvy, do které si můžete vzít vámi vybrané jednotky. Zranění jednotek je vyřešeno zajímavě. Při útoku může jednotka utrpět jak ztráty, tak i zranění ostatních vojáků. Zraněné vojáky v jednotce lze vyléčit při ztrátě pohybu/ střelby v daném kole, ale mrtvé už v bitvě nedoplníte. Pokud s jednotkami netáhnete, tak se samy v terénu zakopávají a vydrží tak více při obraně, když na ně nepřítel zaútočí.
Plusy:
Jedná se o velmi kvalitní tahovku, která snese porovnání se zahraniční konkurencí. Lze u ní zakysnout na dlouhou dobu. :)
Mnoho různých jednotek na obou stranách. Výzkum přidává nové, nebo přináší upgrady těch stávajících.
Přehledný a graficky vydařený terén, který obsahuje kopce, jež dávají jednotkám bonus k výhledu zaručují skvělou hratelnost.
Jednotkám se zvyšují zkušenosti, takže vás ztráta dobře vycvičených bojovníků zabolí a budete se snažit ztráty co nejvíce minimalizovat. Tohle prostě není Command and Conquer. :)
Celá hra je kompletně v češtině i namluvena.
Mínusy:
Hra má mnoho fanoušků, ale bohužel kvůli složitým autorským právům ji dnes není možné koupit v žádném herním obchodě. Nezbývá tedy, než ji stáhnout odněkud z internetu.
Příliš tuhá obtížnost. Hordy nepřátel nad vámi mají obrovskou přesilu a to jak početně, tak i silově - což se nedá uhrát. Česká verze má 3 obtížnosti a anglická jen dvě. I hra na tu nejlehčí je dost náročná.
Omezený počet ukládacích pozic na bitevní mapě (CZ verze má na nejlehčí obtížnost jen 4 pozice). Při ukončení hry na bitevní mapě se ale hra sama uloží a po opětovném spuštění "pokračovat" se tento save nahraje, takže se tímto dá ukládat libovolněkrát, ale jen do jediné přepisující se pozice. Ve strategické části lze už ukládat libovolně.
Hra běží maximálně v rozlišení 1024*768 - více to nevyženete ani editací konfiguračních souborů.
Po stisknutí pravého tlačítka myši na jednotce vidíte dojezy jednotky a dojezd, kdy bude mít jednotka možnost ještě vystřelit. Bohužel výběr barevného rozlišení je velmi špatně rozeznatelný.
Hra obsahuje jen kampaň. Nebyl by na škodu i režim "skirmish", kde byste si nadefinovali bitvu podle sebe.
Dostřel jednotek je někdy divný. Někdy mi třeba nechtěl Hummer střílet na jasně viditelného nepřítele o 4 políčka dál.


Ovládání:
Levé tlačítko myši - označení jednotky, udá cíl pohybu nebo střelby.
Pravé tlačítko myši - obarví modře políčka, na která se jednotka může v daném tahu ještě posunout.
Esc - menu/ exit.


Cheaty:
Moje save.

Textové příkazy (fungují jen na anglickou verzi hry):
Během bitvy napište:
againagain - doplní se akční body a můžete táhnout dál.
V menu nákupu napište:
cashiup - přidá 100 peněz.
Pokud chcete nové technologie, stačí kliknout na danou technologii (musí být červená) a pak stisknout klávesy F U N. Tak můžete získat všechny technologie pro daný level, ale pozor - nové jednotky (např. Plamenometník, Elmag atd.) musíte vyvíjet standartně, protože jinak nepůjdou koupit.

Cheat Engine:
Na peníze lze použít univerzální cheater Cheat Engine. Otevřete běžící proces dosbox.exe a hodnotu hledejte s nastavením "2 bytes".
Lze nalézt a editovat i vaše zkušenostní body (hráče - velitele). Tyto body naleznete ve strategické části na předposledním tlačítku vpravo dole (ikonka grafu). Na obrazovce až dole je pak velitel, který představuje vás, jako hráče, vaši hodnost a zkušenostní body. Maximální počet bodů na hodnost se ukazuje v závorce, tak raději postupujte po částech. Zvyšte ji na max., uložte a nahrajte hru. Hned po nahrání hry jste povýšeni a můžete dát body zase na max nové hodnosti a tak dále... Na těchto bodech závisí třeba počet jednotek, které si můžete koupit, nebo si vzít do mise.
Dále lze i editovat i zkušenostní body jednotlivých jednotek. Ty naleznete, když kliknete na bitevní mapě na tlačítko info a následně na jednotku - otevře se vám přes celou obrazovku obrázek jednotky s jejími statistikami. Mimo jiné jsou tam zkušenostní body a také je tam uveden počet bodů, kdy bude jednotka povýšena. Vyhledejte tedy v Cheat Engine (nastavení "4 Bytes" a odstraňte zatržítko u "Fast Scan") aktuální počet bodů a přepište ji na onu hranici, vystřelte na nepřítele (ozve se CINK! - povýšení), opět nastavte hodnotu dalšího povýšení, vystřelte, CINK! a tak dále. :)
Bohužel na zdraví jednotek, nebo pohybové body Cheat Engine použít nejde. Zkoušel jsem to s různým nastavením a hra to nějak ignoruje.

KTERAK ZJISTIT INFORMACE O DOSUD NEVYZKOUMANÝCH NEPŘÁTELSKÝCH JEDNOTKÁCH:
Když na vás ve hře vyskočí nová (neprozkoumaná) jednotka a vy si o ní chcete přečíst v infu, napíše vám to, že informace nejsou dostupné. Program ale obsahuje bug, který umožňuje tuto zábranu obelstít - stačí mít na mapě alespoň 2 nepřátele, potom najet na info o dané jednotce a tam stisknout tlačítko pro zobrazení textu o jednotce. Potom klikněte na šipku pro posun mezi jednotkami a nakonec klikněte na opačnou šipku - text se vrátí zpět, ale nebude již zablokovaný.

Pokud vám nepřátelé obsadí území, které jste již předtím vlastnili, potom stačí smazat všechny soubory *.mis. Když pak na území zaútočíte, bude dobyto hned v prvním kole, protože tam nebudou žádní nepřátelé. Ale POZOR!!! Když jsem to zkoušel já, tak se mi pak zastavil výzkum. V souboru jsou asi uloženy i informace o bodech výzkumu, které vám provincie dává.

Nakupujte tak dlouho, až budete mít jen na jednu jednotku. Označte jí a rychle 2krát klikněte na koupit. Dostanete se do mínusu a budete moci bez omezení nakupovat a vylepšovat, ale bude zastaven výzkum.

A na závěr dobrý tip přímo ode mě:
Když taháte s jednotkami, tak je velice výhodné hlavně v předních frontových liniích nedotáhnout s jednotkou až do maximálního dojezdu, ale vždycky nechat body alespoň na jeden výstřel. Když se na obzoru objeví nový nepřítel, tak jej během tahu počítače tato jednotka začne ostřelovat. Jak jsem si ale všiml, tak to musí být nově objevivší jednotka a nikoliv ta, kterou už jsme viděli a jen se přibližuje. Když máte na frontové linii takových nedotáhnutých jednotek více, tak se nemá šanci nikdo pokusit vám ublížit. Říkáte si jak zjistit, kde bude mít jednotka body na jeden výstřel??? Velice jednoduše, používejte pravé tlačítko myši: zelené políčka - zbudou body na výstřel, modré políčka - bohužel. Škoda jenom, že někdy je ten rozdíl v barvičkách tak malý a není to pořádně poznat. :( Po objevu této strategie jsem v misích neměl ani jednu ztrátu!!! Samozřejmě je to nutné kombinovat ještě z dalšími vychytávkami jako například radarem a M109 (doporučuji nakoupit větší množství) - kombinace postupu těchto dvou jednotek říznutá předchozí radou prostě nemá chybu!!!