Joint Operations: Typhoon Rising




























Joint Operations: Typhoon Rising

Oficiální stránky: Už je tam ňáké porno. :)
Výrobce: Novalogic (USA).
Datum vydání: 2004.
Hodnocení: 8/10.
Žánr: Akční.
Obchod/ Download: Steam.
Recenze: Level 7/2004 a Tiscali Games.
Návod: Ne.
Čeština: Není.
Multiplayer: Ano.
Editor: Ne.
Kompatibilita s Windows XP: Steam už Windows XP nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Steam už Windows 7 nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK






Recenze:
Nová akční hra z vojenského prostředí od koho jiného, než od Novalogicu. Hra podle jistých informací používá stejného enginu jako vrtulníkový simulátor Commanche 4 či akce Delta Force 5: Black Hawk Down, ale dle mého úsudku to zřejmě není pravda, nebo je engine značně vylepšen. Ano, první čeho jsem si všimnul po spuštění je skvělá grafika. Neváhal bych ji srovnat klidně i s nedávnou grafickou peckou Far Cry!!! V příběhu hry se vydáme do blízké budoucnosti na Indonéské souostroví, kde se několik ostrovů chce osamostatnit. Separatisté mají docela schopnou výzbroj a terorizují místní obyvatelstvo a tak se OSN rozhodne na ně poslat speciální jednotky svých členských zemí. Vaše virtuální ego tedy může být jak člen amerických, tak i jiných jednotek (Německo, Francie, Rusko, atd...) Tento příběh ovšem není ve hře prezentován, jako v jiných akčních hrách plněním různých příběhových misí, ale jen jako pozadí pro multiplayerový boj dvou skupin nepřátel. Hlavní věc kterou jsem při hraní chtěl tedy zjistit bylo to, jestli se dá hra hrát i v singlu na jednom počítači proti počítačem řízeným botům, protože v naší zemi je rychlé připojení k internetu ještě docela problém a LAN party vyžaduje nějaké ty kámoše ochotné pařby... Naštěstí hra singleplayer umožňuje také (LAN/ Host game/ vybrat Cooperative mapu (je jich 11)/ Start Hosting), ale asi nebude pro každého. Pokud patříte mezi lidi, kterým se Battlefield nelíbil kvůli blbosti počítačem řízených nepřátel či absenci příběhu, tak zřejmě spokojení nebudete a hru vám nedoporučuji. Ano, blbost protivníků je zde ještě horší než v Battlefieldu a někdy můžete odprásknout v chumlu nepřátel jednoho po druhém bez toho, aby ostatní reagovali. Novalogic zřejmě použil AI ze své série Delta Force i když nutno dodat, že v Delta Force, když jste provedli první výstřel do základny, ze které vás ještě nikdo nezpozoroval, tak se drtivá většina nepřátel začala šinout a pálit vaším směrem. Tady jsem nic moc takového nepozoroval. Na druhou stranu musím ale říct, že i když je inteligence nepřátel někdy prachbídná, tak vám nepřátelé dokáží někdy pěkně zatopit. Mapy jsou rozlehlé a skvěle propracované se všelijakými budovami skladišť a podobně. Všude je mnoho míst, kde se může střelec schovat a stačí trocha nepozornosti a nějaký zapomenutý parchant, kterého jste přehlídli vám našije kulku do zad. Někdy to AI trochu přežene a začne po vás střílet, ještě když jste za kopečkem a navíc ještě zalehnutí ve vysoké trávě. Co se mého názoru týče, tak mi AI nepřátel stačila a není třeba ji brát tragicky. Mise sice nemají klasický příběh, ale zase nejde jen o vybití nepřátel. Někde je totiž k výhře třeba zničit komunikační techniku, cisterny s palivem, sklad zbraní či eskortovat pilota havarované helikoptéry do bezpečí. Na mapě jsou rozmístěny spawn pointy, které po vašem obsazení můžete použít ke svému návratu do hry a ušetřit si tak dlouhou cestu do místa, kde vás zabili. Nemusíte chodit jenom pěšky, ale je možné použít i helikoptéry, vznášedla, různé auta, čluny, obrněný transportér, kulometná hnízda - SUPER!!! Počítačem řízení nepřátelé nevyvíjí kromě patrolování na jejich místech žádnou činnost. Sice jsou v některých místech mapy naskriptovány sekvence, kdy proti vám vyrazí třeba nějaké auto, ale rozhodně se nekoná třeba opětovné přebarvování vámi obsazených spawnpointů nepřítelem, takže pokud zemřete, tak se akorát z vámi zvoleného spawnpointu dopravíte na místo, kde vás zabili a pokračujete dál v čištění mapy. Na mapách jsou dále rozmístěny i bedny se zbraněmi (na radaru se indikují jako bombičky) u kterých si můžete doplnit střelivo či změnit svou specializaci (sniper/ medik, ...).
Plusy:
Brilantní design velkých map s různými schovávačkami ve skladištích a podobně, nabízející možnost vyblbnutí do aleluja. Super grafika, super jednoduše ovladatelná technika. Ano, vrtulníky mají velmi jednoduché ovládání a skvěle se s nimi létá. Žádný složitý simulátor nečekejte.
Mínusy:
Největším mínusem (jak pro koho :) ) jsou - hádáte správně - hardwarové nároky. Nejdříve jsem hru spustil na Celeronu 1,7 GHz, 512 MB DDR, GeForce 3 Ti 200 v 1024*768 a vše na max. tak, jak to nastavila instalace a brutální slideshow mě donutila použít nejnižší rozlišení 640*480 a VŠECHNY DETAILY VŠEHO na minimum. I když potom z té překrásné grafiky moc nezůstalo, tak slideshow v podstatě stále trvala!!! I když se to už dalo celkem hrát, tak nevím, co to bude dělat v multiplayeru s hromadou protivníků navíc. Po upgradu na Athlon 64 3000+, GeForce 6600GT, 512 MB DDR už to bylo absolutně v pohodě. :) Sice i na téhle konfiguraci hra na začátku mise nějak divně škube, ale jen pár vteřin a pak vše běží bez problému. Nevím, proč Novalogic začíná novou sérii a přitom používá to samé: Delta Force, vojenská hra, velká podpora multiplayeru. By se to mohlo klidně pojmenovat: Delta Force 6: Joint Operations. Koneckonců zavedené značky se prodávají lépe než nové, ne?


Datadisky:
Escalation
(2004, Steam, preview: Level 11/2004): Datadisk přidávající do hry 25 nových map z celé jihovýchodní Asie do kteréžto se konflikt rozšířil z Indonésie. Uhelný důl, město v deltě řeky, letiště, základna kosmických letů... Z 25 nových map je 7 cooperative, takže se datadisk vyplatí i pro singleplayerového hráče (LAN/ Host game/ vybratcooperative mapu/ Start hosting). Kvalita map je opět vynikající a čeká vás na nich nejedno naskriptované překvapení. 3 z coop map je nočních a v jedné běží bohužel časový limit, ve kterém máte zničit lodě, aby nepřátelé nezdrhli. Pokud to nestihnete, tak se mise ukončí. :( Nově je možné používat helikoptéry (Apache a Ka-52 Alligator), bitevní tanky (M1A2 Abrams a T72), mobilní SAMy a terénní motorky. Mezi zbraně tedy nově přibyly kousky proti těmto obrněncům: Javelin (na tanky) a Avenger na Humvee (na vrtulníky). U rebelů je místo toho .50cal čtyřče. Dále přibyly dvě nové pušky a pistole s různými druhy munice, neprůstřelné vesty, padák a možnost vzdušných výsadků do týla nepřítele. Vysoce kvalitní mapy, na kterých se dá opět vyblbnout do aleluja. Myslím, že je tahle hra docela nedoceněná a zatímco každý paří jenom Battlefield, tak v některých ohledech je Joint Operations i lepší, než Battlefield. Ve hře běží reálně čas, takže když se budete třeba s některou noční misí patlat dlouho, tak se začne rozednívat, nebo opačně. Grafika opět docela skvělá. Motorky jsou docela dobrým a zábavným dopravním prostředkem. :) Co se týče hardwarové náročnosti, tak nyní co jsem vyměnil Athlon 64 3000+ za Athlon 64 X2 4400+, tak už vše běží absolutně plynule bez počátečního cukání. :) Nepřátelé jsou pořád pěkně blbí a můžete někdy odpravit někoho před zraky ostatních bez nějaké reakce, ale často jsou zase nepřátelé aktivní a bystrozrací až moc a dokáží vás sejmout první ranou na obrovskou vzdálenost. Někdy dokonce začnou střílet, ještě než vás můžou vůbec uvidět a střílejí tedy skrz kopec, to se vám potom pěkně pitomě ničí třeba obrněný vůz, když ho ještě ani nevidíte, aby jste ho mohli zaměřit raketometem a zneškodnit, když po vás střílí ještě dříve, než jej vidíte. Absolutně nechápu, proč není možné zabít nepřítele tak, že na něj najedete nějakým vozidlem. Pokud hrajete coop mapu sami, tak díky tomu, že z žádného vozidla nemůžete za jízdy střílet (musíte nejdříve vystoupit a nastoupit na místo střelce), tak je to jediná možnost, jak se bránit pobíhajícím nepřátelům. Ale ouha, ono to nefunguje, nepřítelem jen projedete a nic se mu nestane. Páni programátoři: to je takový problém??? Idiotské označování updatů. Nechápu, co někoho vede k tomu, že označí update jako "jo_update_101705_xx.exe", když to updatuje hru na verzi v1.6.9.2 a datadisk na v1.3.0.0. Co má znamenat to číslo "101705_xx"??? To ví snad jenom bůh. :( Prase aby se v tom potom vyznalo.


Mody:
Nexusmods - mody.
ModDB - mody a přídavky.
ModDB - přídavky (Escalation).


Ovládání:
W, S, A, D - pohyb.
Mezerník - skok.
Kliknutí kolečkem myši - zalehnutí.
X/ C - přidřepnutí/ vztyk.
Myš levá - střelba.
Kolečko myši - změna zbraně.
Pravá myš - zaměřovač.
Levý Shift - vstup do vozidla, vrtulníku, lodě, pevného kulometu, ...
Šipky či W, S, A, D a otáčení myší - jízda ve vozidle.
E/ Q - vrtulník nahoru/ dolů.
R - nabít.
F1 - F12 - různé funkce (kamera, ovládání, vysvětlivky mapy, zobrazení zbraně a funkcí na obrazovce, ...)


Cheaty:
Nemám.