Obchod/ Download: Steam a GoG.
Recenze: Není.
Návod: YouTube.

Liva's Story: YouTube.
Čeština: Není.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Ne.

Adventura od francouzského DON'T NODu (tvůrci série Life is Strange). Ale není to přímo od DON'T NODu, ten u téhle hry figuruje spíše jako vydavatel, ale dvou menších studií z Dánska: PortaPlay a Bird Island. Hra byla také zadotována nějakým fondem EU a slouží také, jako taková výuka o historii. V deníku se vám postupně odkrývají pojmy v takové miniencyklopedii, kde se dozvíte o okupaci Dánska, co to bylo Gestapo, co to byl Hitlerjugent a podobně...
Příběh je prý inspirován skutečnými událostmi. Odehrává se na konci 2. Světové války (únor 1945) v malé dánské vesničce Tinglev u německých hranic a hrajete za 25ti letou zdravotní sestru Gerdu. Gerda přicestuje do Tinglevu, aby nastoupila na místní kliniku jako zdravotní sestra. Krátce poté Gestapo zatkne jejího milého Anderse a Gerda se ho bude snažit osvobodit. Podaří se jí kontaktovat a zapojit se do místní povstalecké buňky. Hra je rozložena do 5 dní + epilog. Hra je víceméně lineární. V každém dni se na mapě můžete jen rozhodnout kam půjdete dříve a kam až potom. Jak navštívíte všechny lokace, které vám mapa ukáže, že byste měli navštívit, tak den končí. Nicméně příběh má více větví a konců, které vyplynou z vašich voleb a činů. Ve hře jsou velmi obtížná rozhodnutí, které musíte udělat. Komu věřit, komu pomoci atd... Nikdy se nemůžete zavděčit všem. Hned na začátku hry po příjezdu na nádraží se začne váš dánský přítel a německý otec přetahovat o to, kdo vám ponese kufry, ale následně na vašich rozhodnutích bude záležet, jestli se podaří zachránit třeba skrývající se židovku s dítětem. Adventura má i RPG prvky. Vaše postava má body soucitu, porozumění a vtipu. Váš vztah s jednotlivými postavami i se skupinami postav (Dánové, Němci, odbojáři a okupanti) je taky vyjádřen číslem, které se různě mění vašimi rozhodnutími. Neznamená to ovšem, že když budete mít s někým vztahy třeba -20, tak na vás na potkání začne střílet. Ono se ani ve hře moc nestřílí a Gerda samotná ani nemůže zemřít. Situace prostě vždycky dopadne tak nějak, že maximálně jen ztratíte pár bodů vztahu vůči určité osobě, nabo skupině. Jediný efekt, který číselné vyjádření vztahu má, že máte v některých rozhovorech uzamčené některé možnosti. V rozhovorech se někdy objeví také možnost označená házecí kostkou. Tahle možnost znamená, že váš úspěch, nebo neúspěch v dané věci bude vypočítán náhodně.
Hra běží na Unity enginu a ukládá se sama do autosave pozice ve chvílích, kdy jste na mapě. Po dohrání hry se vám v dané pozici odemkne možnost vrátit se do jednotlivých dnů. Herní doba je asi 5 hodin, ale vzhledem k různým variantám si asi hru budete chtít zahrát vícekrát.
Velmi silný srdceryvný příběh z války, kde je plno velmi těžkých voleb.
Celá hra se odehrává v zimě, kdy je plno sněhu a obrázky vypadají, jako od Josefa Lady. :)
Nějak nerozumím tomu grafickému zpracování. Proč jsou ty postavy tak strašně rozmazané, neostré??? Jako chápu, že je to tak nějak umělecky koncipováno - stylizováno, jako malba barvičkama, ale trochu detailů by ty postavy a obličeje mít mohly.
Na hru bohužel není žádná čeština. Naštěstí ale musíte každý dialog odkliknout, tak máte času kolik chcete, na přelouskání textu. :)
Hra nemá dabing. Nadabováno je jen zakončení dne, kdy si Gerda zapisuje své zážitky do svého deníku.
Při pohybu postavičkou po prostředí se v některých místech kamera otáčí do různých směrů a jste z toho pak dezorientovaní. Taky by nebylo špatné, kdyby měla hra nějaký zoom, abyste věděli, kam ještě v dané lokaci můžete zajít, aby vám něco neuteklo. Takhle pořád chodíte sem a tam a zkoušíte kam vás to pustí, kam se ještě prostě dá jít.
Možnosti dialogů s házecí kostkou jsou celkem nefér. Po většinu hry se mi u tohodle docela dařilo, ale ve finále se mi dařit jak na potvoru přestalo, nedokázal jsem několik postav zachránit a celkově konec zkonil...

DLC:
Liva's Story (2023): Nový příběh Livy, se kterou už jsme měli co do činění v původní hře. Liva je velitelka odboje (poněkud levicového :) ), která uprchla se svou 4 člennou skupinou z Kodaně do Tinglevu. Děj se začne odehrávat před příběhem samotné hry, takže je to jakoby takový prequel, ale pak i na některých místech samotnou Gerdu, nebo některé další postavy ze hry potkáme, takže se děj odehrává i souběžně s příběhem původní hry. Jde o trochu akčnější příběh, kde organizujete se svou skupinou různé podvratné akce. Nejedná se ovšem o žádnou strategii se správou zdrojů a podobně. Sice se dají občas sehnat nějaké předměty a následně je někde použít, ale celkeově je to dost lineární postup s horou dialogů a voleb v nich. Každý člen má různé názory a vy mezi nimi musíte lavírovat... Celkově ale efekt oněch číselných hodnot nemá moc vliv. Volby mají vliv na pár věcí a taky závěr hry, kdy to může dopadnout několika různými způsoby. Hra pořád nemá dabing (dabovány jsou jen krátké animace mezi misemi a úvody do každého dne), ani češtinu, takže pokud moc neumíte anglicky, tak v tom budete dost plavat. Hra se ukládá až na konci jednotlivých dnů.

W, S, A, D, nebo levé tlačítko myši - pohyb.
G - aktuální úkol.
Tab - diář, atd...
Mezerník, nebo levé tlačítko myši - odklikávání dialogů.
Čísla, nebo levé tlačítko myši - odpovědi v dialozích.

Moje save pozice (včetně DLC).

V souboru uložené pozice, který se nachází: C:\Users\*uživatel*\AppData\LocalLow\PortaPlay\Gerda\Saves\saveslot_0\autosave.json si můžete editovat své statistiky, vztahy s jednotlivými postavami i počet věcí v inventáři. Bohužel není poznat, co je co, protože jednotlivé věci jsou označené jen kódově změtí čísel, ale můžete to třeba odhadnout podle aktuálního stavu ve hře, nebo prostě přepsat všechno na nějakou rozumnou hodnotu. :) Prostě kde vidíte na řádku ""amount": XX," - tak to číslo přepište třeba na 15. :)

V DLC Liva's Story se mi stalo, že při rozdávání vánočních dárků se hra jaksi kousla po předání druhého dárku. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem množství všeho přepsal na "1" a dostal se z toho.

Hodnoty můžete také editovat přes Cheat Engine, ale vzhledem k tomu, že se hodnoty mění nahodile občas, tak je to dost pracné...