Field of Glory

Nejstarší díl není na GoGu ani Steamu, ale dá se koupit na oficiálních stránkách, nebo na Matrix Games. Bojiště je s hexovými políčky. Nezkoušel jsem, ale možná to zkusím. :)


Field of Glory 2



Field of Glory: Empires

Tahle jakoby nadstavba mě dost zklamala. Idea byla taková, že přidá do hry strategickou mapu světa, jako v sérii Total War. Při bitvách máte možnost jejich výsledek nechat spočítat automaticky, nebo bitvu přenést do hry Field of Glory 2, odehrát ji tam, výsledek bitvy importovat zpět do Empires a pokračovat v hraní tam. Bohužel je systém moc komplikovaný a když už se vám podaří říši nějak rozvinout, tak vám vypukne občanská válka... Pochopil jsem, že nejvíce nespokojených bodů obyvatelstva je díky vysoké populaci... ehm... a co s tím mám jako dělat, že mám moc obyvatel??? Ne, prostě mě nebaví řešit pořád vzpoury a nespokojenost vzniklé z ničeho!!!



Field of Glory 2: Medieval

Field of Glory: Kingdoms

Další chystané rozšíření FoG ze středověku. Bude se jednat o to samé, co Empires. Hra tedy bude rozšířena o mapu světa, kde budete postupovat/ ustupovat a spravovat dobyté území. Bitvy budou probíhat ve Field of Glory: Medieval. Po zkušenosti se složitým systémem Empires tenhle díl opět přeskočím.






















Field of Glory 2

Oficiální stránky
Výrobce: Byzantine Games / Slitherine Ltd. (Velká Británie).
Datum vydání: 2017.
Hodnocení: 8/10.
Žánr: Tahová strategie.
Obchod/ Download: GoG, Steam (tam mám hru bez DLC), nebo přímo na stránkách vydavatele.
Recenze: Zing.
Návod: Není.
Čeština: Není.
Multiplayer: Ano.
Editor: Ano.
Kompatibilita s Windows XP: Ne.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Steam už Windows 7 nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK







Recenze:

Skvěle propracovaná tahová strategie ze starověkého antického období. Bitvy armád probíhají na mapě se čtvercovými políčky.
Hrát lze 5 kampaní: Caesar, Hannibal, Pontus, Pyrrhos a základní kampaň Field of Glory 2. Kampaně jsou řešeny způsobem, že mezi bitvami dostanete na výběr ze dvou možností dalšího postupu. Žádná strategická mapa světa ve hře není.
Kromě kampaní lze hrát i samostatné bitvy. Historické (Epic), kde je  jeden balík s názvem Rise of Rome (další přidávají až DLC) s 12 bitvami. Rychlé, kdy se vám nějaká sestaví automaticky. Bitvy lze exportovat i z Field of Glory: Empires - tohle zřejmě přidal nějaký update, protože Empires je novější díl série. Ani nevím, proč by někdo ty bitvy exportoval, když je může hrát rovnou tam. ??? Poslední singleplayerovou možností je samozřejmě vlastní bitva, kterou si můžete nastavit dle vlastních preferencí. Vojáky lze vybrat z 50 národů antického světa a to u některých národů i varianty vojska z různých časových období až do roku 400 po Kristu. Nastavit si můžete i body pro nákup armády - jak pro vás, tak pro protivníka a ovlivnit tak, kdo bude mít přesilu.
Vlastní bojový režim je neuvěřitelně propracovaný. Vliv na výsledek souboje má třeba terén, morálka, natočení jednotky (když třeba vpadnete protivníkovi do zad, nebo do boku). Otáčení některých typů jednotek s uzavřenou formací je obtížné a vyžádá si všechny pohybové body jednotky v daném tahu, ale někdy se prostě vyplatí. Vliv má taky náhoda, tak jste někdy svědky neuvěřitelných zvratů. :) Různé vychytávky a osvětlení principů si můžete shlédnout v tomto longplayi z games.cz (v češtině).
Multiplayer:
Ke hraní po internetu je třeba se registrovat. Lze hrát historické bitvy (12 v základní hře), nebo sestavit bitvu dle sebe.
Plusy:
Hra je překvapivě chytlavá, do bitvy se zažerete a nedokážete vstát, dokud ji nedohrajete. :)
Neuvěřitelná propracovanost herních mechanik.
Editor misí.
Mínusy:
Velká obtížnost.
V kampaních chybí nějaká strategická část na mapě světa, jako mají Total War hry.
Kampaně jsou řešeny takovým jednoduchým způsobem, kdy máte po každé bitvě jen 2 možnosti, jak postupovat dál a jde se do další bitvy.
Grafika je celkem jednoduchá. Třeba vyvýšení terénu nejsou moc vidět.


DLC:
Immortal Fire (2017):
8 nových frakcí, 10 jednotek, 30 armylistů, 10 historických bitev, 24 rychlých bitev, 4 historické kampaně, 1 speciální kampaň za Alexandra Makedonského - co kdyby...
Legions Triumphant (2018):
10 nových frakcí, 19 jednotek, 24 armylistů, 10 historických bitev, 36 rychlých bitev, Expanded Custom Battles module, Expanded Sandbox Campaign module, 4 historické kampaně.
Age of Belisarius (2018):
11 nových frakcí, 17 jednotek, 29 armylistů, 6 historických bitev, 4 historické kampaně a další....
Rise of Persia (2018):
12 nových frakcí, 32 jednotek, 21 armylistů, 6 historických bitev, 35 rychlých bitev, Expanded Custom Battles module, Expanded Sandbox Campaign module, 4 historické kampaně, Mixed units with front-rank spearmen, back rank archers.
Wolves at The Gate (2019):
19 nových frakcí, 55 jednotek, 76 armylistů, 6 historických bitev, 74 new Quick Battles Expanded Custom Battles module, Expanded Sandbox Campaign module, 6 historických kampaní, New Allies feature added in accompanying game update.
Swifter than Eagles (2023):
DLC rozšiřující hru do doby bronzové. Pokryto je období 2500 až 681 před Kristem. 19 nových frakcí: Amorejci, Raní nomádi, Gasgani, Chetitové, Hyksósové, Luwijci, Makkané, Minojci, Mitanniové, Mykénští, Novochitejci/Aramejci, Núbijci, Pelištejci, Mořské národy, Sumerové/Akkadští, Syrští, Syrokanaanští, Trojané a Zagros Highlanders. 46 nových jednotek, 66 nových armádních seznamů, 8 nových epických bitev, 70 nových rychlých bitev, 4 nové historické kampaně: Sargon Veliký (Akkadská říše), Chetitská říše, Ramesse II (Nová říše Egypt) a Shalmaneser III (Neoasyrská říše).


Mody:
ModDB - mody a přídavky.


Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Pravé tlačítko myši - poslat jednotku.
Kolečko myši - zoom.
Držení pravého tlačítka myši a pohyb - otáčení bojištěm.


Cheaty:
Jdou editovat početní stavy jednotek pomocí univerzálního cheateru Cheat Engine. Je to ale piplačka, protože musíte hledat a editovat každou zvlášť. Početní stavy vám ale nepomůžou proti špatné morálce, takže se vám může i plná jednotka dát na zbabělý úprk. :)

Dá se i zvýšit počet bodů na nákup jednotek před bitvou, ale autoři na jednom fóru říkají, že větší množství jednotek v bitvě, než hra normálně dovoluje, způsobuje hře nějaké technické problémy, takže s rozumem. :)

Pak jsem ještě našel ve složce "Core" soubor "ArmyList.txt", ve kterém si můžete měnit počty jednotek v přednastavených armádách.
Například, když chcete změnit stavy jednotek vaší římské armády ve verzi 105-25 před Kristem (BC), tak hledejte řádky:
// 105-25 BC
[LR_ROMAN]















Field of Glory 2: Medieval

Oficiální stránky
Výrobce: Byzantine Games / Slitherine Ltd. (Velká Británie).
Datum vydání: 2021.
Hodnocení: 9/10.
Žánr: Tahová strategie.
Obchod/ Download: GoG, Steam, nebo přímo na stránkách vydavatele.
Recenze: Tiscali Games.
Návod: Není.
Čeština: Není.
Multiplayer: Ano (pro 2 hráče).
Editor: Ano.
Kompatibilita s Windows XP: Ne.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Ne.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK


 
 
 


Recenze:

Samostatně spustitelná verze druhého dílu tahové strategie, jež vás tentokrát zavede do středověku (1040 - 1270). K dispozici jsou 4 kampaně (Anjouovská říše, severní křížové výpravy, Alexandr Něvský a mongolské invaze) plus si můžete vytvořit sandbox kampaň. Dále je zde 12 historických bitev, nebo si bitvu sestavit, jak budete chtít v custom battle/quick battle režimu. Na výběr je 29 národů v různých dobových seznamech armád. Nechybí ani Čechy s knížetem Vratislavem v čele. Přímo v menu hry je možné si stahovat komunitní mapy od fanoušků (v době mého recenzního testu tam bylo 25 map), nebo si bitvu i s mapou sestavit v intuitivním editoru. Naučit se hru můžet ve třech tutoriálových bitvách.
Hraje se to prakticky stejně jako dvojka, jen tu máte armády ze středověku a ne z antiky. Pořád musíte dbát na to, aby se vám nepřítel nedostával do zad, nebo boků jednotek, které se hůře otáčejí (na otočení jednotky spotřebujete většinou celý tah). Nelze střílet lučištníky, nebo kušiníky na bojující nepřátelskou jednotku, nebo přes vlastní jednotky, abyste je nezasáhli. Musíte dávat pozor na morálku. Jednotky vám můžou zpanikařit, když vidí, že má jiná jednotka poblíž velké ztráty, nebo utíká z bojiště. Když nepřátelská jednotka propadne do chaosu a utíká z bojiště, tak se za ní může vaše jednotka pustit ve snaze si ještě užít krve a zdrhající zmasakrovat. Dokud ji to bude bavit, tak ji nemáte několik tahů pod kontrolou. Prostě taktické orgie. :) Vše tohle ale už bylo i ve druhém díle a žádných nových mechanik jsem si nevšiml.
Na hru se můžete opět podívat v longplay od Tiscali Games.
Plusy:
Opět návyková hratelnost.
Realistika bitev.
Mínusy:
3D terén je sice hezký, ale někdy je problém nakliknout jednotku na druhé straně kopečku, za lesem, nebo v lese. Někdy je to nakliknutí jednotky fakt divně šejdrem. Můžete si pomoci změnou úhlu kamery (držet pravé tlačítko myši a pohyb myší).
Rovněž je někdy problém s identifikací jednotek, protože natočení praporů s vlajkou, co jednotky nesou, závisí na natočení jednotky, takže jsou někdy bokem a musíte natáčet kameru, abyste zjistili, jestli je jednotka vaše, nebo nepřítele. Taky by možná pomohlo si ty vlaječky moci nehistoricky vybrat, aby byly jiné barvy. Třeba prapory české a polské armády jsou skoro stejné, červené a ta bílá orlice není zas tak odlišná. Kdybych mohl dát nepříteli třeba modré prapory, tak by bylo bojiště daleko přehlednější.


DLC:
Reconquista (2021): DLC věnující se reconquistě Španělska, ale i dění v Itálii. 20 nových národů Španělska, Itálie a severní Afriky z let 1040 až 1270. 41 nových jednotek a 45 seznamů armád. 4 nové kampaně, 8 historických scénářů a 33 historických zápasů v quick battle režimu.
Swords and Scimitars (2021): DLC věnující se konci Byzantské říše a křížovým výpravám. Obsahuje 20 nových národů jihovýchodní Evropy a Blízkého východu v letech 1040 až 1270. 35 nových jednotek, 41 armádních seznamů, 8 historických scénářů, 53 historických zápasů v Quick Battle režimu, 4 historické kampaně. Nové národy je možné hrát i ve volné kampani.
Storm of Arrows (2022): Pokrývá národy a frakce od roku 1270 až po husitskou éru. 39 nových národů/ frakcí, včetně Čech. 45 nových jednotek ze 14. a 15. století. 95 seznamů armád, 8 historických scénářů, 5 kampaní (stoletá válka za Anglii a Francii, Sir John Hawkwood, Jindřich z Trastámary a Vladislav II Jagellonský)
Rise of the Swiss (článek s popisem bitvy za Husity a videogameplayem na Tiscali Games, 2022): Pokrytí pro následující národy do roku 1500: Aragonci, Berbeři (Wattasidové), Čechové (katolíci a husité), Burgundi, Kastilci, Dánové, Angličané, Florencie, Francie, Německo, Granada, Maďarsko, Milán, Neapol, Papežské státy, Polsko, Rusko, Skotsko, Švýcarsko a Benátky. 22 nových jednotek, 60 nových seznamů armád (celkem už 303). 8 historických scénářů: Kutná Hora 1421, Towton 1461, Brunkeberg 1471, Vnuk 1476, Loja 1482, Bosworth 1485, Fornovo 1495 a Dornach 1499. 4 nové kampaně: Vzestup Švýcarů, Husitské války, Karel Smělý a Ludvík XI.
Sublime Porte (2022): DLC, věnující se vzestupu Osmanské říše. Přináší pokrytí pro armády zemí oblasti pro roky 1260 až 1500. 22 nových jednotek, 62 nových seznamů armád (celkem už 361), 8 historických scénářů, 63 scénářů do režimu Quick Battle a 5 kampaní (2x Ottomans, Catalan Company, Timur a Matyáš Korvín).


Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Pravé tlačítko myši - poslat jednotku.
Kolečko myši - zoom.
Držení pravého tlačítka myši a pohyb - otáčení bojištěm.


Cheaty:
Pomocí univerzálního cheateru Cheat Engine se dá opět zvýšit počet bodů na nákup jednotek před bitvou. Sílu jednotek se mi editovat nepodařilo.

V souboru "Core\ArmyList.txt" můžete u jednotlivých armád nastavovat "STRENGTHMULTIPLIER". Třeba u české armády je původní hodnota 50 (české armády jsou v tomto souboru 3x) a když ji dáte třeba na 500, tak vám najednou třeba lučištníci během jednoho výstřelu nesejmou 2 až 4 nepřátelské vojáky, ale 100 až 200, protože se velikost všech jednotek zdesetinásobí. To je teprv masakr! :) Bohužel hra ty jednotky nějak dorovnává a nepřátelské armády taky znásobí svou velikost, takže to ve výsledku nemá smysl.

Pak ještě můžete u jednotlivých armád nastavovat množství jednotek v základu, a co se dají dokoupit. Například:
UNIT_1 Feud_Spear_Prot
MIN_1 3
MAX_1 12
znamená, že budete mít v základu 3 jednotky a 9 dalších (na maximální počet 12) si budete moci dokoupit.

Hodnotu "STRENGTHMULTIPLIER" najdete i v souboru uložené hry: "c:\Users\*jméno uživatele*\Documents\My Games\FieldOfGloryMedieval\SAVES\". Soubory uložených her s příponou *.LSF se dají otevřít jednoduše třeba v Notepadu.
V souboru uložené hry najdete taky: "Side0Remaining" a "Side1Remaining", které udávají zbývající procenta armád (vaší 0 a nepřátelské 1) a lze je jednoduše přepsat. Dle těchto procent hra počítá vítězství, nebo prohru.