Field of Glory
Nejstarší díl není na GoGu ani Steamu,
ale dá se koupit na oficiálních stránkách, nebo na Matrix Games.
Bojiště je s hexovými políčky. Nezkoušel jsem, ale možná to zkusím.
:)Field of Glory 2
Field of Glory: Empires
Tahle
jakoby nadstavba mě dost zklamala. Idea byla taková, že přidá do
hry strategickou mapu světa, jako v sérii Total War. Při bitvách
máte možnost jejich výsledek nechat spočítat automaticky, nebo
bitvu přenést do hry Field of Glory 2, odehrát ji tam, výsledek
bitvy importovat zpět do Empires a pokračovat v hraní tam. Bohužel
je systém moc komplikovaný a když už se vám podaří říši nějak
rozvinout, tak vám vypukne občanská válka... Pochopil jsem, že
nejvíce nespokojených bodů obyvatelstva je díky vysoké populaci...
ehm... a co s tím mám jako dělat, že mám moc obyvatel??? Ne,
prostě mě nebaví řešit pořád vzpoury a nespokojenost vzniklé z
ničeho!!!
Field of Glory 2: Medieval
Field of Glory: Kingdoms
Další
chystané rozšíření FoG ze středověku. Bude se jednat o to samé, co
Empires. Hra tedy bude rozšířena o mapu světa, kde budete
postupovat/ ustupovat a spravovat dobyté území. Bitvy budou
probíhat ve Field of Glory: Medieval. Po zkušenosti se složitým
systémem Empires tenhle díl opět přeskočím.
Field of Glory 2
Oficiální stránky | |
Výrobce: | Byzantine Games / Slitherine Ltd. (Velká Británie). |
Datum vydání: | 2017. |
Hodnocení: | 8/10. |
Žánr: | Tahová strategie. |
Obchod/ Download: | GoG, Steam (tam mám hru bez DLC), nebo přímo na stránkách vydavatele. |
Recenze: | Zing. |
Návod: | Není. |
Čeština: | Není. |
Multiplayer: | Ano. |
Editor: | Ano. |
Kompatibilita s Windows XP: | Ne. |
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): | Steam už Windows 7 nepodporuje. |
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): | OK |
Recenze:
Skvěle propracovaná tahová strategie ze starověkého antického
období. Bitvy armád probíhají na mapě se čtvercovými políčky.
Hrát lze 5 kampaní: Caesar, Hannibal, Pontus, Pyrrhos a základní
kampaň Field of Glory 2. Kampaně jsou řešeny způsobem, že mezi
bitvami dostanete na výběr ze dvou možností dalšího postupu. Žádná
strategická mapa světa ve hře není.
Kromě kampaní lze hrát i samostatné bitvy. Historické (Epic), kde
je jeden balík s názvem Rise of Rome (další přidávají až DLC) s 12
bitvami. Rychlé, kdy se vám nějaká sestaví automaticky. Bitvy lze
exportovat i z Field of Glory: Empires - tohle zřejmě přidal nějaký
update, protože Empires je novější díl série. Ani nevím, proč by
někdo ty bitvy exportoval, když je může hrát rovnou tam. ???
Poslední singleplayerovou možností je samozřejmě vlastní bitva,
kterou si můžete nastavit dle vlastních preferencí. Vojáky lze
vybrat z 50 národů antického světa a to u některých národů i
varianty vojska z různých časových období až do roku 400 po Kristu.
Nastavit si můžete i body pro nákup armády - jak pro vás, tak pro
protivníka a ovlivnit tak, kdo bude mít přesilu.
Vlastní bojový režim je neuvěřitelně propracovaný. Vliv na výsledek
souboje má třeba terén, morálka, natočení jednotky (když třeba
vpadnete protivníkovi do zad, nebo do boku). Otáčení některých typů
jednotek s uzavřenou formací je obtížné a vyžádá si všechny pohybové
body jednotky v daném tahu, ale někdy se prostě vyplatí. Vliv má
taky náhoda, tak jste někdy svědky neuvěřitelných zvratů. :) Různé
vychytávky a osvětlení principů si můžete shlédnout v tomto longplayi z games.cz (v češtině).
Multiplayer:
Ke hraní po internetu je třeba se registrovat. Lze hrát historické
bitvy (12 v základní hře), nebo sestavit bitvu dle sebe.
Plusy:
Hra je překvapivě chytlavá, do bitvy se zažerete a nedokážete vstát,
dokud ji nedohrajete. :)
Neuvěřitelná propracovanost herních mechanik.
Editor misí.
Mínusy:
Velká obtížnost.
V kampaních chybí nějaká strategická část na mapě světa, jako mají
Total War hry.
Kampaně jsou řešeny takovým jednoduchým způsobem, kdy máte po každé
bitvě jen 2 možnosti, jak postupovat dál a jde se do další bitvy.
Grafika je celkem jednoduchá. Třeba vyvýšení terénu nejsou moc
vidět.
DLC:
Immortal Fire (2017):
8 nových frakcí, 10 jednotek, 30 armylistů, 10 historických bitev,
24 rychlých bitev, 4 historické kampaně, 1 speciální kampaň za
Alexandra Makedonského - co kdyby...
Legions Triumphant (2018):
10 nových frakcí, 19 jednotek, 24 armylistů, 10 historických bitev,
36 rychlých bitev, Expanded Custom Battles module, Expanded Sandbox
Campaign module, 4 historické kampaně.
Age of Belisarius (2018):
11 nových frakcí, 17 jednotek, 29 armylistů, 6 historických bitev, 4
historické kampaně a další....
Rise of Persia (2018):
12 nových frakcí, 32 jednotek, 21 armylistů, 6 historických bitev,
35 rychlých bitev, Expanded Custom Battles module, Expanded Sandbox
Campaign module, 4 historické kampaně, Mixed units with front-rank
spearmen, back rank archers.
Wolves at The Gate (2019):
19 nových frakcí, 55 jednotek, 76 armylistů, 6 historických bitev,
74 new Quick Battles Expanded Custom Battles module, Expanded
Sandbox Campaign module, 6 historických kampaní, New Allies feature
added in accompanying game update.
Swifter than Eagles (2023):
DLC rozšiřující hru do doby bronzové. Pokryto je období 2500 až 681
před Kristem. 19 nových frakcí: Amorejci, Raní nomádi, Gasgani,
Chetitové, Hyksósové, Luwijci, Makkané, Minojci, Mitanniové,
Mykénští, Novochitejci/Aramejci, Núbijci, Pelištejci, Mořské národy,
Sumerové/Akkadští, Syrští, Syrokanaanští, Trojané a Zagros
Highlanders. 46 nových jednotek, 66 nových armádních seznamů, 8
nových epických bitev, 70 nových rychlých bitev, 4 nové historické
kampaně: Sargon Veliký (Akkadská říše), Chetitská říše, Ramesse II
(Nová říše Egypt) a Shalmaneser III (Neoasyrská říše).
Mody:
ModDB - mody a přídavky.
Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Pravé tlačítko myši - poslat jednotku.
Kolečko myši - zoom.
Držení pravého tlačítka myši a pohyb - otáčení bojištěm.
Cheaty:
Jdou editovat početní stavy jednotek pomocí univerzálního
cheateru Cheat Engine. Je to ale piplačka, protože musíte hledat a
editovat každou zvlášť. Početní stavy vám ale nepomůžou proti špatné
morálce, takže se vám může i plná jednotka dát na zbabělý úprk. :)
Dá se i zvýšit počet bodů na nákup jednotek před bitvou, ale autoři
na jednom fóru říkají, že větší množství jednotek v bitvě, než hra
normálně dovoluje, způsobuje hře nějaké technické problémy, takže s
rozumem. :)
Pak jsem ještě našel ve složce "Core" soubor "ArmyList.txt", ve
kterém si můžete měnit počty jednotek v přednastavených armádách.
Například, když chcete změnit stavy jednotek vaší římské armády ve
verzi 105-25 před Kristem (BC), tak hledejte řádky:
// 105-25 BC
[LR_ROMAN]
Field of Glory 2: Medieval
Oficiální stránky | |
Výrobce: | Byzantine Games / Slitherine Ltd. (Velká Británie). |
Datum vydání: | 2021. |
Hodnocení: | 9/10. |
Žánr: | Tahová strategie. |
Obchod/ Download: | GoG, Steam, nebo přímo na stránkách vydavatele. |
Recenze: | Tiscali Games. |
Návod: | Není. |
Čeština: | Není. |
Multiplayer: | Ano (pro 2 hráče). |
Editor: | Ano. |
Kompatibilita s Windows XP: | Ne. |
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): | Ne. |
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): | OK |
Recenze:
Samostatně spustitelná verze druhého dílu tahové strategie,
jež vás tentokrát zavede do středověku (1040 - 1270). K dispozici
jsou 4 kampaně (Anjouovská říše, severní křížové výpravy, Alexandr
Něvský a mongolské invaze) plus si můžete vytvořit sandbox kampaň.
Dále je zde 12 historických bitev, nebo si bitvu sestavit, jak
budete chtít v custom battle/quick battle režimu. Na výběr je 29
národů v různých dobových seznamech armád. Nechybí ani Čechy s
knížetem Vratislavem v čele. Přímo v menu hry je možné si stahovat
komunitní mapy od fanoušků (v době mého recenzního testu tam bylo 25
map), nebo si bitvu i s mapou sestavit v intuitivním editoru. Naučit
se hru můžet ve třech tutoriálových bitvách.
Hraje se to prakticky stejně jako dvojka, jen tu máte armády ze
středověku a ne z antiky. Pořád musíte dbát na to, aby se vám
nepřítel nedostával do zad, nebo boků jednotek, které se hůře
otáčejí (na otočení jednotky spotřebujete většinou celý tah). Nelze
střílet lučištníky, nebo kušiníky na bojující nepřátelskou jednotku,
nebo přes vlastní jednotky, abyste je nezasáhli. Musíte dávat pozor
na morálku. Jednotky vám můžou zpanikařit, když vidí, že má jiná
jednotka poblíž velké ztráty, nebo utíká z bojiště. Když nepřátelská
jednotka propadne do chaosu a utíká z bojiště, tak se za ní může
vaše jednotka pustit ve snaze si ještě užít krve a zdrhající
zmasakrovat. Dokud ji to bude bavit, tak ji nemáte několik tahů pod
kontrolou. Prostě taktické orgie. :) Vše tohle ale už bylo i ve
druhém díle a žádných nových mechanik jsem si nevšiml.
Na hru se můžete opět podívat v longplay od Tiscali Games.
Plusy:
Opět návyková hratelnost.
Realistika bitev.
Mínusy:
3D terén je sice hezký, ale někdy je problém nakliknout jednotku na
druhé straně kopečku, za lesem, nebo v lese. Někdy je to nakliknutí
jednotky fakt divně šejdrem. Můžete si pomoci změnou úhlu kamery
(držet pravé tlačítko myši a pohyb myší).
Rovněž je někdy problém s identifikací jednotek, protože natočení
praporů s vlajkou, co jednotky nesou, závisí na natočení jednotky,
takže jsou někdy bokem a musíte natáčet kameru, abyste zjistili,
jestli je jednotka vaše, nebo nepřítele. Taky by možná pomohlo si ty
vlaječky moci nehistoricky vybrat, aby byly jiné barvy. Třeba
prapory české a polské armády jsou skoro stejné, červené a ta bílá
orlice není zas tak odlišná. Kdybych mohl dát nepříteli třeba modré
prapory, tak by bylo bojiště daleko přehlednější.
DLC:
Reconquista (2021): DLC věnující se
reconquistě Španělska, ale i dění v Itálii. 20 nových národů
Španělska, Itálie a severní Afriky z let 1040 až 1270. 41 nových
jednotek a 45 seznamů armád. 4 nové kampaně, 8 historických scénářů
a 33 historických zápasů v quick battle režimu.
Swords and Scimitars (2021): DLC
věnující se konci Byzantské říše a křížovým výpravám. Obsahuje 20
nových národů jihovýchodní Evropy a Blízkého východu v letech 1040
až 1270. 35 nových jednotek, 41 armádních seznamů, 8 historických
scénářů, 53 historických zápasů v Quick Battle režimu, 4 historické
kampaně. Nové národy je možné hrát i ve volné kampani.
Storm of Arrows (2022): Pokrývá
národy a frakce od roku 1270 až po husitskou éru. 39 nových národů/
frakcí, včetně Čech. 45 nových jednotek ze 14. a 15. století. 95
seznamů armád, 8 historických scénářů, 5 kampaní (stoletá válka za
Anglii a Francii, Sir John Hawkwood, Jindřich z Trastámary a
Vladislav II Jagellonský)
Rise of the Swiss (článek s popisem bitvy za Husity a videogameplayem
na Tiscali Games, 2022): Pokrytí pro následující národy do
roku 1500: Aragonci, Berbeři (Wattasidové), Čechové (katolíci a
husité), Burgundi, Kastilci, Dánové, Angličané, Florencie, Francie,
Německo, Granada, Maďarsko, Milán, Neapol, Papežské státy, Polsko,
Rusko, Skotsko, Švýcarsko a Benátky. 22 nových jednotek, 60 nových
seznamů armád (celkem už 303). 8 historických scénářů: Kutná Hora
1421, Towton 1461, Brunkeberg 1471, Vnuk 1476, Loja 1482, Bosworth
1485, Fornovo 1495 a Dornach 1499. 4 nové kampaně: Vzestup Švýcarů,
Husitské války, Karel Smělý a Ludvík XI.
Sublime Porte (2022): DLC, věnující
se vzestupu Osmanské říše. Přináší pokrytí pro armády zemí oblasti
pro roky 1260 až 1500. 22 nových jednotek, 62 nových seznamů armád
(celkem už 361), 8 historických scénářů, 63 scénářů do režimu Quick
Battle a 5 kampaní (2x Ottomans, Catalan Company, Timur a Matyáš
Korvín).
Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Pravé tlačítko myši - poslat jednotku.
Kolečko myši - zoom.
Držení pravého tlačítka myši a pohyb - otáčení bojištěm.
Cheaty:
Pomocí univerzálního cheateru Cheat Engine se dá opět zvýšit počet bodů na
nákup jednotek před bitvou. Sílu jednotek se mi editovat nepodařilo.
V souboru "Core\ArmyList.txt" můžete u jednotlivých armád nastavovat
"STRENGTHMULTIPLIER". Třeba u české armády je původní hodnota 50
(české armády jsou v tomto souboru 3x) a když ji dáte třeba na 500,
tak vám najednou třeba lučištníci během jednoho výstřelu nesejmou 2
až 4 nepřátelské vojáky, ale 100 až 200, protože se velikost všech
jednotek zdesetinásobí. To je teprv masakr! :) Bohužel hra ty
jednotky nějak dorovnává a nepřátelské armády taky znásobí svou
velikost, takže to ve výsledku nemá smysl.
Pak ještě můžete u jednotlivých armád nastavovat množství jednotek v
základu, a co se dají dokoupit. Například:
UNIT_1 Feud_Spear_Prot
MIN_1 3
MAX_1 12
znamená, že budete mít v základu 3 jednotky a 9 dalších (na
maximální počet 12) si budete moci dokoupit.
Hodnotu "STRENGTHMULTIPLIER" najdete i v souboru uložené hry:
"c:\Users\*jméno uživatele*\Documents\My
Games\FieldOfGloryMedieval\SAVES\". Soubory uložených her s příponou
*.LSF se dají otevřít jednoduše třeba v Notepadu.
V souboru uložené hry najdete taky: "Side0Remaining" a
"Side1Remaining", které udávají zbývající procenta armád (vaší 0 a
nepřátelské 1) a lze je jednoduše přepsat. Dle těchto procent hra
počítá vítězství, nebo prohru.