Army General

Oficiální stránky
Výrobce: Phobetor (Rakousko).
Datum vydání: 2017.
Hodnocení: 6/10.
Žánr: Tahová strategie.
Obchod/ Download: Steam.
Recenze: Není (leda ty na Steamu).
Návod: Není.
Čeština: Není.
Multiplayer: Ne.
Editor: Ano.
Kompatibilita s Windows XP: Ne.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Ne.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK







Recenze:

Další z řady hexových, tahových strategií z Druhé světové války. Má ji na svědomí rakouský vývojář Ronald Wendt a jeho tým Phobetor, jež publikuje svoje výtvory na MatrixGames. Na hru jsem náhodou narazil na Steamu a dal si ji do wishlistu s tím, že ji asi ani nebudu kupovat. Pár dní poté se ale dostala do parádní 90% slevy jen za 1,49 EURo, tak jsem ji z fleku koupil. Za tu cenu stojí za vyzkoušení, i když k ní mám řadu výhrad (viz. mínusy).
Hra se věnuje pouze severní Africe. Máte možnost hrát dvě kampaně: Mare Nostrum za OSU se 20 scénáři a Operation Compass za spojence s 5 scénáři. Mise se v kampani i větví. V jednu chvíli máte třeba možnost pokračovat v dalším scénáři invazí na Maltu, nebo pokračovat do Egypta. Pokud dáte Egypt, tak během scénáře dojde k několika událostem, že vám spojenci zalezlí na Maltě potopí konvoje se zásobami. Jinak jsou ve hře jen 4 samostatné scénáře a 5 velice krátkých výukových misí. K dispozici jsou nejen pozemní, ale i letecké a námořní jednotky, jež si kupujete za body prestiže. Máte i jednotky výsadkářů, které když umístíte na mapu do modře olemovaného políčka (pokud takové na mapě je), tak se umístí v letadle, jež pak vyšlete třeba hluboko za nepřátelské linie a shodíte na padácích.
Ke každé nakoupené jednotce musíte mít velitele, jichž máte omezené množství. Omezeno je také množství jednotek, co si můžete v misi nastrkat na mapu.
Plusy:
Celkem povedené ozvučení. Ty razantní zvuky výstřelů jsou skvělé. Nebo když bombardér nasype nálož bomb na pěchotu, tak se ozve takový smrtelný chrapot. :)
I když to na první pohled nevypadá, tak je hra celkem jednoduchá, co se týče ovládání.
Pokud to není zamčeno autorem scénáře, tak je možné nastavit obtížnost vypnutím fog of war, nebo nutnosti zásobování (vašim jednotkám pak nedojdou náboje, nebo palivo).
Ke hře je přibalen i editor, kde si můžete scénáře upravovat. Bohužel tlačítko na load nějaké existující mapy nějak nefunguje.
Mínusy:
Největší mínus spatřuji v tom, že je řada scénářů prostě bugnutá a nelze je dohrát. prostě na mapě obsadíte všechny vlaječky, zlikvidujete všechny nepřátelské jednotky a mise ne a ne skončit. Tak prostě odklikáváte další a další tah a jak tahy dojdou, tak vám hra oznámí, že jste neuspěli a ukončí třeba i celou kampaň. Například mám na konci jedné mise mít na 6 speciálně označených políčkách okolo města své jednotky (na všech najednou), jakože mám město obklíčené. Jenomže zjišťuju, že mi hra dovolila do mise vzít jen 5 pozemních jednotek, zbytek jsou ledadla, co neumí obsazovat. Nové pozemní jednotky mi nejdou koupit a vzít do mise... Neumí autor počítat??? Nebo jiná mise. Mám zabránit námořnímu konvoji, aby zásoboval obležený Tobruk. Mám jen ponorky a bombardéry. Dole je jen jedna zelená vlaječka, jež se nedá obsadit, protože je mimo herní zónu. Konvoj rozstřílím, letadla, co konvoj chránila nemám jak sejmout (ponorkou, ani bombardérem na ně nemůžu zaútočit, tak si lítaj sem a tam. Po vypršení počtu tahů, určených na misi mise končí neúspěchem. Může mi autor scénáře laskavě vysvětlit, co po mě jako chce??? Další mise v Egyptě. Mám obsadit 3 políčka zcela na východě mapy. To udělám a zlikviduju při tom všechny nepřátelské jednotky. Mise ale po vypršení počtu tahů končí neúspěchem a s ní i celá kampaň! Zkoušel jsem misi několikrát od začátku, pokaždé jiným postupem a výsledek stejný... WTF?!!! AUTORE, OPRAV TO!!!
Dost málo misí na plnou hru. Hra působí spíše jako demoverze, nebo základní hra bez DLC, kde budou nějaké dodatečné mise a kampaně, ale ke hře žádné takové DLC nejsou. Jiné podobné hry obsahují kolikrát stovky misí a desítky kampaní a tady jsou jen 2 kampaně a 5 misí.
Hra sice podporuje i 4k rozlišení, ale jak to tak u těchto her bývá, tak je nepoužitelné, kvůli titěrnému písmu a velikosti ovládacího rozhraní. Doporučuji tedy raději snížit na FullHD.


Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.


Cheaty:
Sílu jednotek, nebo body prestiže na nákup jednotek lze editovat pomocí univerzálního cheateru Cheat Engine. Má to ovšem háček. Hra po několika Alt + Tabech zamrzne a musíte dát Ctrl + Alt + Del - restart PC, protože jinak se zavřít nedá. Zdá se ale, že pomáhá, když si ve Windows nastavíte stejné rozlišení, jako ve hře. Raději si ale často ukládejte.

Hra umožňuje, pokud to není zamčeno, dost podstatné snížení obtížnosti. Můžete vypnout fog of war, vypnout nutnost zásobování, nebo posuvníky nastavit zdroje jedné a druhé strany.

Jinak se dá ještě celkem jednoduše podvádět editací uložené pozice. Sejvy jsou umístěny: c:\Users\*uživatel*\Saved Games\Army General\. Otevřete příslušný *.gz archív a v něm *.xml soubor (doporučuji PSPad). Je tam hromada různých věcí. Najděte si třeba sekci: "<Player id="0" nation="de"", ve které je třeba seznam vašich jednotek. Hra ale nějak ignoruje nastavení síly více než "50", tak tam nemá smysl psát více. Nepřítele najdete níže v sekci: "<Player id="1" nation="gb"". Jemu můžete třeba přepsat zdraví všech jednotek na "1". :) Pokud narazíte na scénář se zamčenou úpravou obtížnosti, tak ji v tomto souboru hledejte na konci. Například můžete odhalit mapu vypnutím: "fog of war = 0".

Podobně jsou na tom i soubory scénářů, ale těch několik v umístění: "c:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Army General\user\Modding\Campaigns\" evidentně nejsou kompletní a asi jsou to jen nějaké modifikované, se kterými si někdo hrál. Ty správné se pravděpodobně nacházejí v archivu "resources00000.dat", který ale nedokážu otevřít.
Zde jsem vám tedy nahrál sejvy do misí kampaní, kam jsem se dostal. Do řady misí jsem se ale nedostal díky zabugovanosti scénářů, jak píšu v mínusech.

K editaci sejvů lze použít i přiložený Script editor. Musíte ovšem soubor po dobu editace přejmenovat na "*.scn.xml", nebo "*.cmp.xml", jinak jej neuvidíte. Po editaci jej zase pojmenovat původním názvem a vrátit do *.gz archívu.