Unity of Command: Stalingrad Campaign




Unity of Command 2



























Unity of Command: Stalingrad Campaign

Oficiální stránky
Výrobce: 2x2 Games Croteam (Chorvatsko).
Datum vydání: 2012.
Hodnocení: 7/10.
Žánr: Tahová strategie.
Obchod/ Download: Steam.
Recenze: Tiscali Games - video gamesplay.
Návod: Není.
Čeština: Není.
Multiplayer: Ano.
Editor: Ano (Soubor uoc-sc.exe v adresáři hry).
Kompatibilita s Windows XP: Steam již Windows XP nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Steam již Windows 7 nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK







Recenze:

Po dohrání druhého dílu jsem se rozhodl, že si pořídím i první díl.
Grafika vypadá o něco hůře, než dvojka. Po mapě se honí jen takové jednoduché ikonky jednotek a řada věcí je méně propracovaná, než ve druhém díle. Například na mapě ještě nejsou velitelské jednotky (HQ), pomocí kterých byste mohli zásobovat konkrétní jednotky, stavět, či bořit mosty a podobně. Tyhle činnosti jsou ještě integrovány v ovládacím rozhraní hry. Zásobovací body již neumísťujete sami (jen máte někdy možnost ty stávající posílit), ale jsou pevně dané už na startu. Nemůžete ani využívat ty nepřátelské. Sice je můžete obsadit a odříznout tak nepřítele od zásobování, ale vy je nijak nevyužijete. Musíte tedy dbát na to, abyste měli spojení s vašimi zásobami pomocí vámi kontrolovaných cest, jinak se vaše jednotky v hloubi nepřátelského území ocitnou bez paliva a munice. Sověti mají možnost dávat na mapu partyzány. Není to klasická jednotka, ale jen to přebarví dané políčko na vaše. Můžete tak odřezávat nepřítele od zásobování, když mu takhle přerušíte cestu. Ve hře není ani fog of war, takže od začátku vidíte všechny nepřátelské jednotky na mapě.
Základní hra pokrývá východní frontu v letech 1942 - 1943. Kampaň lze hrát za obě strany + jsou ve hře ještě samostatné scénáře. Scénářů je celkem (kampaně + samostatné) 17. 10 za Německo a 7 za Sovětský Svaz.
Multiplayer:
Hra obsahuje zajímavě řešený multiplayer. Po založení hry vám vygeneruje unikátní kód, pomocí kterého se k vaší hře připojí druhý hráč. Takže žádné lobby, nic takového. Kromě hry přes internet lze všechny scénáře hrát i na jednom počítači, jako horké křeslo, kdy se se spoluhráčem u PC střídáte. Kromě všech misí ze singleplayeru je ve hře i jedna speciálně multiplayerová.
Plusy:
Opět docela návyková hra.
Jednoduše ovladatelný editor misí.
Mínusy:
Pro netrpělivé nováčky opět celkem složité.
Ve scénářích jsou dost šibeniční limity počtu tahů, takže se musíte hnát kupředu, abyste stihli všechny cíle obsadit. Nemůžete tedy postupovat kupředu v klidu a s rozvahou. Počet tahů se dá naštěstí upravit v editoru. :)
Kampaň nelze nijak ručně ukládat. Ukládá se jen sama při ukončení hry a najednou lze hrát jen jednu.
První díl je o dost méně propracovaný a je lépe zvolit raději dvojku.
Mapu nelze zoomovat.


DLC:
Obě DLC i se základní hrou lze koupit v balíku "Trilogy Bundle" za 12,49 euro.
Red Turn (2012): Nová sovětská kampaň o 17 misích, 2 samostatné mise za Německo, 4 multiplayerové mise, 39 nových jednotek a další věci.
Black Turn
(2013): Nová kampaň za Německo, odehrávající se na začátku války se Sovětským Svazem v roce 1941 až po porážku u Moskvy. Kampaň má 13 misí. 2 samostatné scénáře za Sověty a nové jednotky ze začátku války včetně rumunských, maďarských, italských, finských a slovenských jednotek.


Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Kolečko myši - výběr dojezdu, nebo maximálního dojezdu (bez střelby) jednotky.


Cheaty:
Cheat Engine se opět na nic nechytá.

V souboru: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Unity of Command\data\unit_types.xml
Jsou lehce editovatelné vlastnosti jednotek (jejich síla útoku, obrany, pohyb, pancíř). Pozor na to, že DLC mají vlastní soubor unit_types.xml ve svých složkách.

Pak jsem ještě přišel na to, že si hra nehlídá originálnost souborů scénářů v kampaních, nebo i samostatně, takže si je můžete (než je budete hrát) editovat v editoru. :) Editor se spouští souborem uoc-sc.exe v adresáři hry. Po editaci (doporučuji nepříteli například smazat všechny zásobovací body :) ) se vám scénář uloží do složky: "C:\Users\Mrakoplash\AppData\Roaming\Unity of Command\user\scenarios\", takže ho pak přesuňte přímo do adresáře hry "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Unity of Command\scenarios\" a přepište původní (raději si původní předtím zálohujte). Editaci je ale nutné provést ještě předtím, než scénář spustíte. Jak jste na strategické mapě kampaně a máte si vybrat misi, tak si tu misi nejprve upravte v editoru a až pak "start scénáře", pokud už máte scénář spuštěný, tak se tam vaše změny nepromítnou!
A ještě dvě rady: nedávejte u supply pointů moc vysoké hodnoty (maximum, co jsem viděl ve scénářích, je asi "20"), pokud dáte 99, tak hra spadne. Druhá rada je, že se v editoru jednotky vkládají přetažením myší ze seznamu vpravo nahoře. Seznam jednotek otevřete položkou "View/..." v hlavním menu.


























Unity of Command 2

Oficiální stránky
Výrobce: 2x2 Games Croteam (Chorvatsko).
Datum vydání: 2019.
Hodnocení: 9/10
Žánr: Tahová strategie.
Obchod/ Download: Steam.
Recenze: Tiscali Games.
Návod: Není.
Čeština: Není.
Multiplayer: Ano.
Editor: Ano.
Kompatibilita s Windows XP: Ne.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): Steam již Windows 7 nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK







Recenze:

Další tahová strategie z Druhé světové války. Nedávno jsem hrál Order of Battle a tahle hra je jí opravdu hodně podobná. Prostě klasický Panzer General styl.
Na výběr máte 2 kampaně. První se jmenuje "Victory in the West", má 44 misí a začíná na jihu Tuniska. Druhá se jmenuje "The Second Front" s 27 misemi a začíná tedy ve Francii. Dále jsou ve hře ještě 3 samostatné mise.
Mapy jednotlivých misí jsou docela malé, odpovídající reálnému zeměpisnému tvaru území a při postupu kampaní z mise do mise se přístupná část mapy postupně posouvá. Pokud v předešlé misi splníte nějaké bonusové úkoly navíc, tak se změna projeví v další misi.
Hra je opravdu velmi propracovaná a hraje tam roli třeba zásobování. Cesty, jež jsou propojeny s vašimy sklady, železnicí, nebo lodní podporou vám poskytují podporu jednotkám. Pokud se jednotky dostanou mimo zásobování (cesty), nebo je cesta přerušena nepřátelským územím, tak jim brzy dojde munice a palivo a jsou vám prakticky k ničemu. Cesty můžou být přerušeny třeba i zničenými mosty přes řeky a vy je musíte přes vaši velitelskou jednotku "HQ" dát opravit. Tohle můžete použít i proti nepříteli. Pokud je nepřítel někde v horách zakopaný a nedaří se vám ho vykouřit, tak jej odřízněte od zásobování a nechte vyhladovět. :) Zásobování můžete podpořit support trucky. V módu mapy "zásobování" nasázíte někde v dosahu vašich stávajících zásobovacích tras takové barely.
Tečky na jednotkách, jež udávají jejich zdraví, mají více podob. Pokud jsou plné, tak je jednotka zdravá. Pokud jsou některé jen kroužky, tak jsou vojáci zranění a lze je vyléčit pomocí doplnění, nebo doplnění z příkazů velitelské jednotky (HQ). Pokud v boji o tečku přijde, tak někteří vojáci z jednotky přišli o život a už je nelze běžným způsobem doplnit. Takto poškozenou jednotku už může jen nechat posílit novými zálohami velitelská jednotka (HQ) - pokud nějakými zálohami disponuje.
Ve hře si pomocí XP bodů odemykáte vylepšení vašich schopností a taky někdy dostanete speciální karty, které vám odemknou speciální bonusy - další bombardování, vylodění komanda, výsadek paragánů, support trucky a podobně...
Po zničené jednotce zůstane na mapě i pár přeživších, které můžete zajmout a získat tak body navíc.
Multiplayer:
Multiplayer lze hrát jen jako "Horké křeslo". Nebo-li, že se se soupeřem střídáte na jednom počítači. Možná by se daly i posílat sejvy z tohoto režimu, abyste mohli hrát s někým na internetu. Kampaň se takhle hrát nedá, ale jednotlivé mise z kampaní ano.
Plusy:
Další hra, od které se jen tak neodtrhnete. Pěkný žrout času. :)
Vysoká realističnost a propracovanost.
Hodně misí.
Výborný editor misí, kde si můžete upravovat i již existující mise z kampaně a hrát je pak samostatně. Jak dostat upravenou misi zpět do kampaně jsem bohužel nepřišel.
Mínusy:
Pro nováčky celkem složitý systém, který se musíte naučit.
Oproti Order of Battle jsou horší zvuky - střelba z tanků zní spíše, jako výstřel z revolveru.
Taky grafika je sice hezká, ale takový komiksový styl se na to nějak nehodí.


DLC:

Blitzkrieg (2020, recenze: Tiscali Games) - Nová kampaň, odehrávající se mezi lety 1939 - 1941 s 13 misemi od Polska až po Krétu. Některé mise jsou i alternativní - co kdyby... 50 nových typů jednotek a další nové věci.
Barbarossa (2021, recenze: Tiscali Games) - Nová kampaň s 23 misemi na východní frontě. Všechny bitvy jsou historické (žádné alternativní reality), ale splněním bonusových úkolů si můžete vylepšit podmínky v další bitvě. Obtížnost je velmi vysoká. Je zaveden fog of war a logistika je velmi důležitá.
Moscow 41 (2021) - 11 historických scénářů, situovaných do sovětské protiofenzívy 1941-1942. Nové sovětské jednotky, nové zimní verze jednotek, nové speciální jednotky: ski troops a divisional gun. Nová karta: Artillery Preparation.
Stalingrad (2021) - 15 scénářů v kampani okolo Stalingradu. 9 alternativních scénářů, několik nových speciálních jednotek, nové modely jednotek, AI a soundtrack.
Desert Rats (2022, recenze: Tiscali Games) - přes 20 historických scénářů v kampani za Británii v severní a východní Africe a Středomoří. Rozšíření mapy o Blízký Východ a východní Afriku. Mnoho nových jednotek celého Commonwealthu.
Desert Fox (2022) - Přes 25 scénářů v severní a východní Africe, Středomoří a na Blízkém Východě za vojska Osy. Historická kampaň v letech 1941 až 1943 se dvěma nehistorickými liniemi. Nové letadlo Savoia-Marchetti SM.82.
Don 42 (2023) - 11 historických scénářů, pokrývajících sovětskou zimní protiofenzívu z let 1942 až 43 od Donu k Dněpru.
Kursk (2023) - Sovětská kampaň s 16 misemi a německá s 15 z let 1943 až 1944. 2 mise v německé kampani jsou smyšlené. Nové skiny jednotek pro Sověty, Němce i Finy.
Berlin (2024): Sovětská kampaň s 25 misemi od ledna 1944 po pád Berlína. Další minikampaň se 7 misemi z alternativní historie za OSU, mapující poslední protiofenzívu v Maďarsku a Rumunsku. Rozšířené mapové pokrytí Maďarska, Slovenska, Rumunska a Bulharska. Nové jednotky a jejich statistiky.


Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Kolečko myši - výběr typu útoku.
Mezerník, nebo pohyb kolečkem myši - extra dojezd (za cenu, že už jednotka nebude moci střílet).
Ctrl + kolečko myši - zoom mapy.


Cheaty:
Univerzální cheater WeMod sice má hru v databázi, ale cheater není aktualizovaný, takže nefunguje s nejnovější verzí hry. S Cheat Engine jsem také neuspěl a nic, co jsem hledal nenašel.

Nakonec se mi ale podařilo v adresáři hry najít několik souborů, kde můžete upravit nějaké hodnoty a zjednodušit si tak hru. Jsou to jednoduché textové soubory, které můžete otevřít třeba v Poznámkovém bloku. Hru edituju pro obtížnost easy, pokud chcete hrát v jiné obtížnosti, tak musíte editovat ty jiné stupně:

_packages\base\data\campaigns\west.usc\main.yml

Úplně až na konci máte počet bodů prestiže a score do začátku - stačí přepsat na libovolnou hodnotu. Platí pro West kampaň. U ostatních kampaní Vyhledejte adresář konkrétní kampaně se souborem main.yml.
-----------------------------------------------------------
_packages\base\config\game.yml

Na 13 řádku začínají nějaké nastavení easy obtížnosti. Napište si tam kolik chcete.
Na řádku 110 začíná bojové nastavení (taková tabulka). V řádku "easy:" přepište všechny hodnoty na "0".
------------------------------------------------------------
_packages\base\data\campaigns\west.usc\scenarios\avalanche\main.yml

Skoro na konci je "Theater assets:" a pod tím je uvedeno, kolik máte leteckých a námořních útoků ("uses_total"). Pod tím je také v jakém tahu budou odemčeny (nebo kolik jich lze použít za tah?) ("uses_turn") - stačí přepsat. Příklad je pro misi Avalanche - pro další scénáře kampaně vyhledejte patřičný soubor. - tohle ale bohužel hra, nevím proč, ignoruje. Ano, vím že je tam více verzí podle toho, jak se vám dařilo v předchozí misi - editoval jsem všechny a nepomohlo... Nechápu. :(


Možná by se daly najít ještě další věci, ale nejsem si jistý, jestli by neplatily i pro počítačového protihráče. :)

Moje save pozice.