Prey (2006)
Původní Prey nemá příběhově s novějším jmenovcem nic společného.
Prey (2017)
Prey (2017)
Oficiální stránky | |
Výrobce: | Arkane Studios (Francie). |
Datum vydání: | 2017. |
Hodnocení: | 9/10. |
Žánr: | Akční. |
Obchod/ Download: | GoG, Steam, nebo Epic Games. |
Recenze: | Bonusweb, Tiscali Games a Zing. |
Návod: | YouTube. |
Čeština: | Necronos. |
Multiplayer: | Ne (Je pouze ve Steam verzi hry v DLC Mooncrash). |
Editor: | Ne. |
Kompatibilita s Windows XP: | Ne. |
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): | GoG: OK Steam: Steam již Windows 7 nepodporuje. |
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): | OK |
Recenze:
Hra tohoto jména vyšla původně v roce 2006, pracovali na ní tvůrci
Duka Nukema 3D - 3D Realms a byla celkem úspěšná (já ji nehrál :)).
Vydavatelství, které ji vydávalo zkrachovalo a práva na značku
přešly k vydavatelství Bethesda Softworks, jež vnutilo značku hře
svého studia Arkane Studios a udělali prostě takový restart dané
značky (zde je o tom nějaké povídání na Bonuswebu).
Příběhově je to tedy hra o něčem úplně jiném, není to tedy žádné
pokračování, nebo remaster - nic takového.
Já ke hře přišel, jako slepý k houslím. V červnu 2022 byla zdarma na
Epic Games, tak jsem si ji přidal do knihovny a zapomněl na ni.
Sci-fi střílečky někde ve vesmíru nejsou (až na výjimky - System
Shock) můj šálek kávy. Pak jsem ale procházel své digitální
knihovny a zkoušel různé hry, jestli mě nějaká nezaujme a Prey
nainstaloval. A... zaujal! Docela dost. :)
Jmenujete se Morgan Yu. Takové univerzální jméno, takže si na
začátku hry můžete vybrat své pohlaví. Žijete v nějakém obřím městě
budoucnosti (rok 2032), probudíte se doma ve svém pokoji do dalšího
pracovního dne. Váš zaměstnavatel pro vás na střechu vyšle vrtulník,
aby vás dopravil do práce, kde zas budete dělat nějaké testy... Záhy
se ale ukáže, že je vše jaksi úplně jinak (tady jsem si vzpomněl na
The Stanley Parable, ale jinak vám nechci úvod nějak spoilovat
:) ). Hra se jinak odehrává na výzkumné vesmírné stanici na oběžné
dráze Měsíce, kde se potýkáte se zajímavými nepřáteli. Jsou jimi
"mimíci", což jsou takový podivní hbití pavouci, kteří umí morfovat.
Prostě třeba nakouknete do nějaké místnosti a uvidíte v ní na zemi
ležící roličku toaletního papíru. Hmmm... tak tady nic není, otočíte
se a za vašimi zády se toaletní papír zmorfuje zpět na mimíka a
vpadne vám do zad. :) Doslova mi vyrazilo dech, když jsem později ve
hře tohle morfování ve hře odemknul a mohl ho používat také! :)
Například jsem se díky němu dostal do místnosti za zamřížovaným
oknem. Skočil jsem na parapet, rozbil okno hasákem, zmorfoval do
podoby nějaké drobné věci a proskočil mříží dovnitř. :) Skenováním
nepřátel pomocí psychoskopu si odemykáte i další vlastnosti
nepřátel, které pak můžete používat. Zajímavý je také arzenál
zbraní, který ve hře dostanete. Zpočátku se budete muset ubránit s
tradičním hasákem, jako v Half-Lifu, ale pak se vám do rukou dostane
třeba lepička, která na nepřátele chrstne hroudu lepidla, jímž ho na
nějakou dobu zpomalí. Tahle zbraň se dá ale použít i na jiné věci.
Narazíte třeba na poškozené plynové potrubí, ze kterého šlehají
plameny - co takhle tu díru zalepit? Následně vás scéna v jedné
místnosti navede na další možné použití lepící zbraně. Pomocí oné
lepící pěny si můžete postavit takovou rampu, po které můžete
vyšplhat někam do vyšších míst! Neuvěřitelné! :) Zbraně si můžete i
upravovat pomocí vylepšovací soupravy. Můžete si zvýšit třeba počet
nábojů v zásobníku, účinnost, kadenci, atd...
Hra ale není jen taková tupá akční rubačka a střílečka, ale celou
dobu se prakticky volně pohybujete po rozlehlé vesmírné stanici,
sbíráte různé věci, čtete dokumenty v počítačích, jež vám osvětlují
příběh. K některým dveřím potřebujete příslušnou přístupovou kartu,
nebo jsou na heslo. Pokud heslo nemáte, tak máte možnost zámek
hackovat v takové mini-puzzle hře, kde se v časovém limitu snažíte
dostat kuličku na místo. Hra má i perkový systém, kdy si odemykáte v
různých směrech různé dovednosti - například ten hacking, větší sílu
a podobně. Na různých místech stanice jsou i recyklační stanice, kde
si z odpadu (můžete sbírat třeba rozbité části elektroniky, slupky
od banánů a prodobný šrot) necháte udělat krychličky surového
materiálu určitého typu. Tyhle krychličky zase použijete na jiný
stroj, který vám dokáže z onoho materiálu vyrobit, co budete chtít
(prostě taková 3D tiskárna). Třeba nějakou zbraň. Má to ovšem háček,
na danou věc musíte nejdřív získat plány.
Kromě hlavní dějové linky lze plnit i řadu vedlejších úkolů, které
naleznete různě v záznamech, emailech a podobně. Možností, jak řešit
některé problémy je více. Třeba zavřené dveře můžete řešit
hackingem, hledáním hesla, nebo se přes ně dostanete i jinudy,
nějakým průchodem.
Po dohrání hry můžete spustit "NEW GAME+", kde vás ve vaší pracovně
čekají moduly, jež vám obnoví úroveň vašich schopností, jak jste je
měli upgadované v předešlé hře.
Plusy:
Hodně mě bavil prostý průzkum stanice, odemykání dalších zamčených
dveří - co je za nimi? :) Stanice je sice docela velká, ale i člověk
s takovou mizernou prostorovou orientací, jako já, v ní moc
nebloudil. :)
Zajímavý příběh, zajímaví nepřátelé (s mimíky je sranda :) ),
zajímavé zbraně, zajímavé stroje (recyklátor/3D tiskárna).
Výlet mimo stanici ve stavu beztíže - ano, i k tomu dojde!
Hru lze dohrát i za 16 minut! :)
Mínusy:
Taková plastová-umělohmotná grafika, která mě právě od hry
odrazovala. Jinak je to ale CryEngine 4.
Ten příběh je takový nějak moc zašmodrchaný, až se vám z toho počtu
postav a událostí točí hlava (tady je takové shrnutí - Zing).
Ty hackovací minihry mají moc přísný časový limit - to se nedá
stihnout, ani když máte hacking vyperkovaný na maximální úroveň a
hrajete na nejnižší obtížnost.
DLC:
Mooncrash (2018, recenze: Zing a Tiscali Games): DLC, jež se ovšem moc
nepovedlo. Jde o takový akční, co nejrychlejší postup určitými
úrovněmi postupně za 5 různých postav. Hra se neukládá, takže když
vám postava zemře, tak se hra začne znovu, ale zůstanou vám jakési
body, za které si můžete v novém startu nakoupit vybavení. Úkolem je
prostě dojít pokud možno se všemi 5 postavami až do konce. Odehrává
se na měsíční základně TranStaru, takže je tam nižší gravitace a
nemusíte se bát skákat i z větších výšek. Jinak tam ale fungují
mechaniky z původní hry a tak sbíráte různý bordel a vybavení, jež
pak můžete nasypat do recyklátoru pro získání materiálu a na 3D
tiskárně si z materiálu tisknout věci, na které máte nasbírané
plány. Ovšem nesmíte si vše vysbírat hned s první postavou, protože
při následné hře za další postavu už ty věci budou vysbírané. Jinak
je zajímavé, že se mapy generují náhodně a tak při každém restartu
hry jsou věci rozházené jinak, nepřátelé jsou jiní a jinde a
podobně... Jinak je to ale oproti původní hře dost frustrující nuda.
DLC přináší do hry i multiplayer s názvem Typhon Hunter, ale bohužel
jen na Steamu (Na GoGu ani Epicu ve hře multiplayer není). Jeden
hráč hraje za Morgana Yu a zbylí hráči hrají za mimíky a různě se mu
schovávají. Tento multiplayer není na CryEnginu 4, jako původní hra,
ale na Unrealu.
Mody:
ModDB - mody.
Nexusmods - mody.
Ovládání:
Levé tlačítko myši - střelba/ útok.
W, S, A, D - pohyb.
Shift - běh.
C - skrčit se.
Mezerník - skok.
F - použít (mačkání voleb na obrazovkách, sebrat, atd...).
G - oprava poškozených strojů (když máte opravárenské sady).
N - takové vaše PDA (mapa, úkoly, perky, inventář, atd...).
Klik kolečkem myši - výběr zbraně.
Pravé tlačítko myši - speciální režim (zpomalení času, nebo později
morfování).
Y - psychoskop (až ho získáte).
Cheaty:
Na hru lze použít univerzální cheater WeMod. Lze jej použít i na GoG verzi DLC
Mooncrash (trainer ukazuje, že je jen na Steam verzi). Naopak na
Epic verzi nějak nefunguje.
Časové limity při hackingu lze nechat zmrazit v univerzálním
cheateru Cheat
Engine.
V nastavení hledání dejte "Value Type: Float" a zadávejte vteřiny
oddělené tečkou. Například: "10.92" - ano, nemusíte přepočítávat v
šedesátkové soustavě, ale je to normálně v desítkové.
Má to ovšem takový háček. Některé zámky jsou několikaúrovňové a
vždycky při přechodu na další úroveň musíte čas odmrazit, jinak se
to kousne a nebudete moci s kolečkem pohybovat po obrazovce. Ale v
klidu, prostě najeďte s kolečkem nad cíl, zapauzujte hru, odmrazte
čas v Cheat Engine, ve hře zmáčkněte požadovanou klávesu, počkejte
chviličku, až hra spustí další úroveň, pauza, opět čas zmrazte,
dostaňte v klidu kuličku na cíl atd... Na konci raději taky čas
rozmrazte, hře se to asi moc nelíbí a chvíli si počkáte, než
hlavolam zmizí a vrátíte se zpět do hry.
A nebo čas editujte (obě hodnoty) a přidejte si tam třeba 900 vteřin
navíc. :)
Save
pozice.
A jen takové upozornění, kde hra ukládá vaše uložené hry:
GoG verze DLC Mooncrash ukládá save do: adresáře
hry\Whiplash\USER\SaveGames\Mooncrash0
Jinak save z hlavní hry jsou na: C:\Users\*uživatel*\Saved
Games\Arkane Studios\Prey\SaveGames\
Epic verze ukládá save z hlavní hry i DLC na:
C:\Users\*uživatel*\Saved Games\Arkane Studios\Prey_Epic\*vaše epic
uživatelské číslo*\SaveGames\