Hodnocení: 10/10
Obchod/ Download: GoG, Epic Games, nebo Steam.
Recenze: Bonusweb, Tiscali Games a Zing.
Návod: Lokace pokladů (i z DLC).
Čeština: Včetně dabingu. Amatérský český dabing byl přidán jako oficiální přímo do hry na GoGu i Steamu.

Steam: Steam už Windows 7 nepodporuje.

Dlouho očekávaná česká hra od tvůrců nejúspěšnější české hry Mafia (Daniel Vávra). Hra nás zavede do středověku do naší české kotliny. Jedná se o RPG, takže herní postava sbírá zkušenosti, perky a různé předměty, musí si hlídat zranění, hlad a únavu. RPG sice nějak nemusím (hlavně ty izometricky viděné, jako je třeba Diablo, Baldur's Gate a podobně...) a tak jsem na tuhle hru nečekal jako na smilování, jako jiní lidé, ale zasazením, grafikou a volností pohybu mě hra zaujala, tak jsem ji v jedné skvělé slevě pořídil. A taky je mi sympatický Dan Vávra a jeho názory. :) Řekl bych, že ty ne zrovna excelentní recenze, jaké by si podle mě hra zasloužila, nebo výroky některých "hráčů", že to hráli hodinu a pak to odinstalovali, pramení spíše z toho, že prostě lidem vadí osoba a názory pana Vávry a tak nechtějí vychvalovat hru od "nácka". Jako částečně za to můžou i ranné recenze, když byla hra ještě zabugovaná - už jsou bugy opravené, ale sluníčkářská veřejnost to prostě chce Vávrovi dát sežrat. :)
Hra je zasazena do okolí Sázavy v době (cca rok 1404), kdy po Čechách provádí nájezdy uherský král Zikmund - liška ryšavá. Unesl syna Karla IV Václava IV, jež se dostatečně nevěnoval vládnutí a jen se flákal a chlastal. :) Na mapě jsou umístěny skutečné vesnice, které jsou v této oblasti (Skalice, Rataje, Úžice, Sázava ... - celkem 13 míst). Hráč hraje za jednoho vesnického chasníka Jindru, syna skalického kováře. Na počátku hry je dost emotivní scéna. Po ní se náš flákač a lenoch Jindra rozhodne, že se stane bojovníkem a pomstí se. První střety s nepřáteli jsou velice těžké - Jindra je nemotorný ňouma a moc mu to nejde. Ovládání souboje je hodně složité a o něco se zlepší až později, postupem ve zkušenostech. Princip šermířského souboje je (ve zkratce) následující: na aktuálním nepříteli se vám ukazuje taková hvězdice, jejíž jeden cíp je červený - v tom směru bude veden váš útok, pokud jej provedete. Směr lze měnit pohybem myši. Když zmáčknete tlačítko myši, tak se v daném směru napřáhnete, při puštění tlačítka myši ale můžete směr změnit a nepřítele tak zmást, protože útok přijde z jiné strany, než jej podle vašeho nápřahu očekává. Levým tlačítkem se mečem švihá a pravým bodá. Pak jsou zde ještě různá komba, která aktivujete provedením úderů v konkrétním pořadí. Tyhle komba vás ale musí nejprve někdo naučit na cvičišti.
Příběh obsahuje i celkem velké bitvy, kde bojujete po boku ostatních vojáků a dobýváte nepřátelské opevnění. Kromě bojové složky jsou ve hře i rozhovory, ve kterých se můžete rozhodnout, jak odpovíte a ovlivnit částečně děj a měnit si statistiky, jako výřečnost a vaši reputaci. Kromě hlavních úkolů je tu ještě hromada vedlejších. Například se můžete rozhodnout jít s kamarády potrestat Němce, který si v hospodě otevírá hubu na českého krále Václava, nebo poslechnete otce a necháte to být. Tyhle rozhodnutí pak mají vliv na další věci. Kamarádi vám pak můžou třeba pomoci v nějakém jiném úkolu.
Po dohrání hlavního příběhu můžete hru hrát dál, jako u každé jiné "open world" hry. Dokončit nesplněné vedlejší questy, hledat poklady, účastnit se turnaje, nebo se jen tak projíždět po kraji.
Skvělá grafika středověkých hradů, vesnic a přírody. Fakt jsem ještě neviděl hru, která by měla realističtěji zpracovanou přírodu! Procházka po lese je prostě jako procházka po skutečném lese! Grafika obličejů je také hodně povedená. Vystupuje tam v jedné roli dokonce i postava, která jakoby z oka vypadla Danu Vávrovi. :)
Výborný, emotivní příběh, provázený hromadou kvalitních filmečků. Vážně to vypadá, jako kvalitní film. Není nouze ani o překvapivé momenty. Příběh je navíc realistický a uvěřitelný. V realistice poněkud pokulhává ztvárnění šlechticů, kteří se chovají ke svým poddaným až moc dobře, ale jinak je to dost uvěřitelné. V inventáři máte i takovou encyklopedii, která pojednává o dané době a historických reáliích. Dle slov postav v příběhu se taky můžete učit dějepis. Často se totiž mluví o politice a událostech té doby. Učitelé dějepisu by byli z téhle hry opravdu nadšení! :)
Děj je zasazen do Čech.
Při delších přesunech po mapě lze použít rychlocestování na určité body na mapě. Nebo můžete urychlit přesun i jízdou na koni. Koně si můžete kdykoliv zavolat zapískáním klávesou "X". Jízda vypadá hezky, jen se kůň někdy zasekává o nějaký hrbolek, nebo hustší křoví, ale jinak cválá pěkně. :)
Je to RPG, takže můžete různě sbírat hromadu věcí. Součásti oblečení (helmy, kroužkové košile, rukavice, kalhoty, ...), zbraně (meče, luky, ...), jídlo, lektvary, obvazy a hromady dalšího harampádí, které se vám může hodit. Každý předmět má také svou míru poškození a pomocí různých nástrojových sad (ševcovská, zbrojířská) si je opravovat, aby se vám nerozpadly. Zbraně mají také různou sílu útoku, nebo obrany, takže není třeba meč, jako meč.
Tuny vedlejších questů, díky nimž vám hra vydrží opravdu dlouho.
Hra byla po vydání hodně zabugovaná, ale v době, kdy jsem ji hrál já (2020) jsem si už žádných bugů nevšiml, tak to asi vychytali.
Hra nemá český dabing - jen titulky. U české hry je to fakt škoda. Ne moc dobří angličtináři by určitě uvítali, kdyby nemuseli mít oči přilepené na titulcích a mohli spíše sledovat děj na obrazovce.
Složitý soubojový systém. Teorie systému souboje sice vypadá hezky, ale že by v bojovém stresu na to byl čas, abych kdovíjak laboroval se směrem švihu mečem, tak na to jaksi nemám buňky. Ve výsledku jsem jen různě zmateně divoce klikal levým a pravým tlačítkem. Jindra ani kolikrát na klik nereaguje, tak co člověku zbývá, než freneticky rychle klikat? Při každém zásahu vám navíc divoce poletuje kamera sem a tam, takže se na to prostě není možné soustředit. :( Problémy způsobuje taky systém zalockování soupeře. Hra vám v nápovědách pořád tvrdí, že není dobré se pouštět do boje s více protivníky a je lepší utéct, ale jak to mám provést, když mě systém neustále zalockovává na protivníky? A když už se mi podaří nějak odpoutat a začnu utíkat pryč, tak mě vždycky za chvíli praští někdo do zad a boj pokračuje dál. Přitom mám nacheatovanou neomezenou staminu, tak bych měl soupeřům bez problému utéct... :/
Ve hře je omezeno sejvování. Abyste mohli hru ukládat, tak si u různých obchodníků musíte kupovat "sejvovici". :) Hra se ale, kromě toho, ukládá i při ukončení hry, takže si můžete ukládat i bez sejvovice ukončením hry.
Navíc je ještě omezený počet uložených pozic - jen 10, dál už můžete jen přepisovat starší. Pokud si tedy chcete udělat sbírku sejvů z různých částí celé hry, abyste se mohli vracet k různým zajímavým událostem, tak máte smůlu.
V jedné velké bitce mi několikrát hra skončila s tím, že mají naši vojáci moc ztrát. Jak mám asi já ovlivnit, kolik zemře přátelských vojáků, když se biju jako lev a mám problém s tím, abych sám přežil a ještě se starat o druhé, proboha???! Naštěstí jsem ten boj na několikátý pokus (asi 3 - 4) nakonec dal (nepřipadalo mi, že bych se v tom případě snažil více, než při předešlých pokusech).
Při kecání s obyčejnými vesničany jsou rozhovory pořád dokola o těch samých věcech s těmi samými odpověďmi.
NPC postavy nějak neřeší počasí. Klidně sedí třeba v hospodě na zahrádce v prudkém dešti a popíjí pivo. Výjimkou je snad jen Terezka - děvečka, se kterou si můžete střihnout milostný románek. Ta vaši nabídku procházky v dešti odmítne. :)
Poněkud mě zklamal konec příběhu. Je totiž takový dost otevřený. Vzhledem k tomu, že se hra drží realisticky při zemi, tak je rozumné, že na závěr není boss fight se samotným Zikmundem (tak by to asi udělali nějací amíci, kdyby tu hru dělali oni), ale přecejenom to končí tak nějak do ztracena. Asi se počítá s pokračováním. :)

DLC:
Turnaj:
Free DLC, které je součástí samotné hry. Můžete se v Ratajích zúčastnit pravidelně pořádaného turnaje v aréně a porazit soupeře.
HD Voice Pack: Free DLC přinášející kvalitnější nahrávky hlasů.
HD Sound Pack: Free DLC přinášející kvalitnější zvuk.
HD Texture Pack: Free DLC přinášející kvalitnější textury.
Treasures of the Past / Poklady minulosti (2018): Po instalaci se v truhle ve vašem pokoji objeví 5 map ke starým pokladům. Poklady jsou i v základní hře a tohle DLC vám přidá oněch 5 navíc. Návody jak na původní, tak i nově přidané najdete v tomto návodě.
From the Ashes
/ Kolonizace (2018, recenze: Bonusweb, Tiscali Games a Zing): DLC, ve kterém si můžete postavit vlastní vesnici. Pan Diviš vás pověří obnovou zničené vesnice Přibyslavice uprostřed lesů. Je totiž potřeba najít konečně přístřeší pro žebrající obyvatele bývalé Skalice. K ruce dostanete zkušeného kolonizátora a jeho prostřednictvím stavíte jednotlivé stavby. Neprobíhá to, jako klasická stavěcí strategie, že byste stavěli budovy na volné prostranství, ale svému společníkovi vždycky řeknete, co chcete teď postavit a pak jdete společně na stavbu dohlédnout - jen přijdete na místo a spustí se video už postavené stavby. Ovšem závislosti na surovinách a posloupnosti tu jsou, takže nemůžete stavět, jak vás napadne. Některé stavby vyžadují dřevo, kámen, obilí, dobytek a podobně. Musíte si samozřejmě taky hlídat rozpočet. Mnoho hráčů si u původní hry stěžovalo, že se ve hře za chvíli začnou hromadit peníze, které není za co utratit, tak tady pro ně najdou využití. :) Pro dodávky některých věcí (třeba uhlí) je třeba jet do okolí a uzavřít obchod s někým v okolí (třeba těmi uhlíři). Stavění mě celkem bavilo. Nenechte se zmást velikostí DLC, které má jen kolem 5 MB - jsou v něm i videa. Čert ví, jak se tam vlezly. :)
The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon / Milostné dobrodružství bodrého rytíře Pana Jana Ptáčka (2018, recenze: Bonusweb a Zing): Velice krátký a recenzemi notně strhaný nový příběh. Jedná se o takovou úsměvnou sérii úkolů, kdy pomáháte panu Ptáčkovi (postava z hlavního příběhu) s balením jedné holky. Sháníte dárky, lektvar lásky, napovídáte pod oknem milostné básně a podobně.
Band of Bastards / Kunovi harcíři (2019, recenze: Tiscali Games, Bonusweb a Zing): DLC, ve kterém budete opět jako Jindra s partou žoldáků bojovat s bandou loupeživých žoldáků, co se usadila v posázaví. Vaše parta je svérázná banda vyvrhelů a je s nimi docela sranda. :) Prostě vyrážíte na hlídky a vždycky na někoho narazíte a problém zlikvidujete. Herní doba je dost krátká (2 - 3 hodiny). Po dohrání jsem nějak nechápal - a to je jako všechno?
A Woman's Lot / Ženský úděl (2019, recenze: Bonusweb a Zing): Poslední DLC, které se věnuje příběhu dvou dam. Jindřichovy přítelkyně Terezy a za obětavou ošetřovatelku Johanku.
Terezin příběh se odehrává souběžně s úvodem hry za Jindřicha a uvidíme tak úvodní děj z jejího pohledu. V příběhu do sebe zapadají různé události a tak se třeba dozvíte, jak došlo ve skutečnosti ke zranění Jindřichovy ruky, nebo jaký je původ Blančina prstýnku. :) Mapa je oříznutá jen na Skalici a okolí.
Johančin příběh hrajete už zase v kůži Jindřicha a jen jí pomáháte s pácháním dobrých skutků pro Pannu Marii. K Johance totiž ve snech Panna Marie promlouvá a ona pak chce po Jindřichovi různé úkoly. Docela nezáživné kraviny - páchání dobrých skutků. Například máte jedné ženě pomoci s jejím mužem, co pořád hraje kostky. Úkoly jsou sice poněkud přiblblé, ale k závěru příběh pěkně graduje (čekal jsem, že to takhle dopadne :) ) a končí dost emotivně, takže se nenechte odradit!
Jako bonus vám toto DLC přidá i psa, o kterého se můžete starat a využít ho i v boji, kdy ho lze poštvat na protivníka.

Shift - běh.
Caps Lock - chůze (když třeba následujete NPC a pořád ho předbíháte).
C - plížení.
Mezerník - skok.
Levé tlačítko myši - primární útok.
Pravé tlačítko myši - sekundární útok.
Q - kryt, vykrytí útoku.
F - speciální útok (kopnutí).
E - použít, sebrat, otevřít, mluvit...
X - nasednout na koně, nebo na něj zapískat/ v DLC zavolat psa.
M - mapa.
T - posun času.
I - inventář.
J - úkoly.
Čísla - výběr zbraně.

Spusťte hru s parametrem -devmode:

GoG verze: klikněte na ikonu na ploše pravým tlačítkem myši/ vlastnosti/ zástupce a položka "cíl" bude vypadat následovně:
"C:\games\Kingdom Come Deliverance\bin\Win64\KingdomCome.exe" -devmode

Steam verze: kliknout pravým tlačítkem myši na hru ve Steamu/ Vlastnosti/ Obecné/ Nastavit možnosti spuštění a do řádku napište -devmode
Ve hře pak nahoďte konzoli klávesou "~" a zadejte příkazy a potvrďte entrem:

wh_cheat_money 10000 - přidá peníze.
wh_pl_showfirecursor 1 - zobrazí zaměřovací kříž
wh_pl_showfirecursor 0 - schová zaměřovací kříž
wh_ui_showCompass 0 - schová kompas
wh_ui_showCompass 1 - zobrazí kompas
cl_showHUD 0 - schová HUD
cl_showHUD 1 - zobrazí HUD
e_TimeOfDay - zobrazí aktuální čas ve hře
p_gravity_z # - změní gravitaci (defaultně 13)
cl_fov # - nastaví zorné pole (defaultně 60)
e_ViewDistRatio # - nastaví vzdálenost, od které sa začnou zobrazovat objekty (defaultně 500)
e_MergedMeshesInstanceDist # - nastaví vzdálenost, od které se začne zobrazovat tráva (defaultně 20)
e_ViewDistRatioVegetation # - nastaví vzdálenost, od které sa začnou zobrazovat stromy (defaultně 500)
r_vsync 0 - vypne v-sync
r_MotionBlur 0 - vypne motion blur (0 vypne, 1 jen kamera, 2 default)
wh_cheat_addItem # - přidá zadaný předmět do inventáře (# = ID předmětu)

Stáhněte si tento cheat mod a nakopírujte ho do adresáře hry - vznikne vám tam nová složka "Mods". Mod není třeba nijak aktivovat - spustí se sám automaticky po spuštění hry. Jen je asi třeba spustit hru s parametrem -devmode (viz. výše).
Nyní ve hře spusťte konzoli klávesou "~" a... teď je to trochu složitější. :) Ale v podstatě jednoduché, jen se toho nebát. :)
Konzole je docela vymakaná. Můžete si zobrazit seznam cheatů příkazem:
cheat - ale pozor, neodentrovávat, ale klávesa TAB vám vypíše seznam cheatů. Tímto seznamem si můžete rolovat klávesami Page Up a Page Down, takže si nemusíte cheaty vypisovat na papírek, ale hezky si je vyhledat v seznamu a jen opisovat do řádku. Další zlepšovák konzole je, že klávesou šipka nahoru se vám do řádku vepíše poslední zadaný cheat a může vám to částečně ušetřit vypisování dlouhých příkazů. Ke vkládání můžete použít i schránku Windows a vkládat tak cheaty Ctrl + C, Ctrl + V.
Nápovědu, jak cheat správně zapsat, zobrazíte tak, že napíšete určitý příkaz, mezeru a otazník. Například cheat_add_money ?
Teď tady vypíšu konkrétně takové nejpoužívanější cheaty:
cheat_add_money amount:xxx - přidá peníze (místo xxx napište konkrétní částku).